SAS forst ute med Bluetooth applikasjon for flyreisende

SAS først ute med Bluetooth applikasjon for flyreisende SAS har som første flyselskap utviklet muligheten til at flyreisende via Bluetooth teknologi kan få flyinformasjon direkte på sin mobiltelefon. Ved hjelp av Bluetooth teknologien har SAS utviklet en systemløsning for å kunne sende flyinformasjon til mobiltelefoner. Utviklingen har skjedd i samarbeid med Ericsson. Med den nye teknikken kan SAS håndtere eksisterende flyinformasjon på en ny måte. Flyreisende vil på en enkel måte kunne ta del i viktig flyinformasjon. - Det blir en individuell og personlig informasjon til hver enkelt passasjer ettersom informasjonene er knyttet til den reisendes booking, sier Jan Olson, sjef for SAS produktserviceutvikling. Den reisende får på flyplassen fortløpende oppdateringer når det gjelder flyvingens status. Avgangstider, gate-informasjon og forsinkelser presenteres automatisk på mobiltelefonen. - Ved å utnytte den moderne teknologien kan vi tilby våre reisende en enklere og smidigere reise, sier Jan Olson. Den 15. januar starter SAS et pilotstudie på Arlanda Terminal 5, utenriks. Ti utvalgte frekvente reisende vil utrustes med hver sin Bluetooth telefon fra Ericsson. Studiet pågår i en måned og deretter foretas en vurdering. For mer informasjon, vennligst kontakt: Jan Olson, sjef produkt- og serviceutvikling i SAS, tlf. +46 8 797 28 32, 00 46 709 97 28 32 Charlotte Rosengren-Edgren, produktleder i SAS, tlf +46 8 797 29 28, 00 46 709 97 29 28 SAS CORPORATE COMMUNICATIONS ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på foelgende hjemmeside: http://www.bit.se Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/12/19/20001219BIT00320/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/12/19/20001219BIT00320/bit0002.pdf

SAS er Nordens største børsnoterte fly- og reisekonsern og tilbyr flyreiser med utgangspunkt fra Nord-Europa. Scandinavian Airlines flyr internt i Skandinavia og til og fra destinasjoner i Europa, Nord-Amerika og Asia. SAS er medlem og en av grunnleggerne av verdens største flyallianse – Star Alliance – og kan sammen med 27 partnere tilby over 1300 reisemål i 192 land. For mer informasjon, besøk www.sas.no

• Knut Morten Johansen

Head of Media Relations Norway