SAS var Europas mest punktlige selskap i 2009

SAS var Europas mest punktlige selskap i 2009. Hele 89.11% av SAS’ landinger skjedde på tid. SAS var også verdens tredje mest punktlige selskap, etter Japan Airlines og ANA (All Nippon Airways).

- Vi er svært fornøyde med å være Europas mest punktlige selskap, og helt oppe på topp tre på verdensbasis. Denne posisjonen bekrefter at vi overholder vårt løfte om å minimere tiden våre kunder bruker på å reise, sier John Dueholm, CEO i SAS Scandinavian Airlines. Våre medarbeidere gjør en fantastisk jobb for å sikre at flyene kommer fram i henhold til tidtabell, til tross for de krevende vær- og vinterforholdene vi har i Skandinavia. Alle selskapene i SAS konsernet, som også inkluderer Widerøe og Finlands Blue1, var blant de mest punktlige i verden i fjor i henhold til www.flighstats.com som registrerer at flyselskapene har en forsinkelse hvis ankomsten er senere enn 15 minutter etter rutetid. Widerøe var Europas beste flyselskap de to siste månedene av året. I desember med mye juletrafikk var 83,99% av alle Widerøe-flyene i rute, med SAS på 78,27%. Konkurrentene British Airways og Norwegian hadde henholdsvis 67,31% og 61,11% i punktlighet.

SAS er Nordens største børsnoterte fly- og reisekonsern og tilbyr flyreiser med utgangspunkt fra Nord-Europa. Scandinavian Airlines flyr internt i Skandinavia og til og fra destinasjoner i Europa, Nord-Amerika og Asia. SAS er medlem og en av grunnleggerne av verdens største flyallianse – Star Alliance – og kan sammen med 27 partnere tilby over 1300 reisemål i 192 land. For mer informasjon, besøk www.sas.no

• Knut Morten Johansen

Head of Media Relations Norway