Scandinavian Airlines nye organisasjon er klar

Scandinavian Airlines nye organisasjon er klar I dag, 2 mai, ble den nye organisasjon til Scandinavian Airlines klar. Den nye organisasjonen er en av delene i tiltaksprogrammet (Plan C) som ble presentert i forbindelse med SAS- konsernets årsrapport tidligere i vår. Bakgrunnen til Plan C er SAS-konsernets krav på respektive virksomheter innen konsernet til å oppnå langsiktig lønnsomhet og konkurransekraft. I forbindelse med den nye organisasjonen kommer det til å oppstå en overtallighet av administrativ personell. Den er inkludert i det tidligere kommuniserte anslaget på 4000 overtallige som en konsekvens av Plan C. Den nye organisasjonen går ut fra et regionalt resultatansvar med sentrale strategiske retningslinjer. Den nye organisasjonen har åtte funksjoner som samtlige rapporterer direkte til COO og flyselskapsjef Sören Belin. "Jeg er fornøyd med at den nye organisasjonen er klar og konstaterer at vi nå har en slagkraftig ledelse som skal lede Scandinavian Airlines i den retning som kreves for å tilby våre markeder konkurransekraftige priser og produkter", sier Sören Belin De åtte funksjonene og de nye sjefene er: Sentrale funksjoner: CFO/Administrasjon - Rolf Andersson Ansvar for Scandinavian Airlines forretnings- og strategiprosesser, drive Scandinavian Airlines tiltaksprogram(Plan B og C), samt proaktivt støtte COO med å sikre at Scandinavian Airlines' overgripende mål oppfylles. Accountable manager and Operations Management - Lars Mydland. Ansvar for at den operative driften i Scandinavian Airlines og at den følger myndighetskravene. De funksjoner innen den nåværende organisasjonen som er myndighetslagt, kommer ikke til å endres og flyttes således uendret inn i den nye organisasjonen. Network and Revenue Strategies - Jan Lundborg. Ansvar for å definere og optimere et lønnsomt og langsiktig konkurransekraftig trafikksystem. Marketing and Channel Management -Jens Willumsen. Ansvar for å utvikle og sikre konkurransekraftige strategier og konsept for varemerke, produkt samt markedsføringskanaler. Regionale funksjoner med resultatansvar for de lokale enhetene innen rammen for policies og retningslinjer samt tildelte ressurser i budsjett og forretningsplan: København - Susanne Larsen Oslo - Stein Nilsen Stockholm - Anders Ehrling Interkontinental- Sjef ennå ikke utnevnt Resultatansvar for forretningsområdet Intercont (interkontinental trafikk) innen rammen for policies og retningslinjer samt tildelte ressurser i budsjett og forretningsplan. For ytterligere informasjon, vennligst kontakt: COO og flyselskapsjef Sören Belin, +46 70 597 50 24 SCANDINAVIAN AIRLINES ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/02/20030502BIT00720/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/02/20030502BIT00720/wkr0002.pdf

SAS er Nordens største børsnoterte fly- og reisekonsern og tilbyr flyreiser med utgangspunkt fra Nord-Europa. Scandinavian Airlines flyr internt i Skandinavia og til og fra destinasjoner i Europa, Nord-Amerika og Asia. SAS er medlem og en av grunnleggerne av verdens største flyallianse – Star Alliance – og kan sammen med 27 partnere tilby over 1300 reisemål i 192 land. For mer informasjon, besøk www.sas.no

• Knut Morten Johansen

Head of Media Relations Norway