Star Alliance med mer enn 500 lounger verden over

Star Alliance med mer enn 500 lounger verden over Singapore, 7.april, 2000: Flyselskapene i Star Alliance, i deres bestrebelse i å gjøre reisen lettere med stadig nye tilbud til kundene, vil snart kunne ønske sine mest frekvente reisende velkommen i mer enn 500 flyplass-lounger rundt om i verden. Dette er dobbelt så mange lounger som noen andre flyselskap-allianser kan tilby. Under en seremoni i Singapore i dag der Singapore Airlines ble offisielt ønsket velkommen som det 11.medlemmet i alliansen, offentliggjorde Star Alliance at omlag 250 lounger, som drives av eksterne leverandører for alliansepartnerne, vil bli åpnet for gullmedlemmene i Star Alliance. Hittil har disse "eksterne" loungene kun vært tilgjengelig for de kundene, som fløy med de respektive selskaper som driver loungene. De 250 loungene kommer i tillegg til et tilsvarende antall lounger, som allerede ønsker Star Alliance-medlemmer velkommen over hele nettverket. -Gullmedlemmer i Star Alliance vil få tilgang til mer enn 500 lounger fra San Fransisco i vest til Seoul i øst, fra Helsinki i nord til Christchurch i sør, sa Per Stendebakken, Star Alliance Vice President Product and Service Development. -Ingen andre flyselskap-allianser kan tilby et så stort antall lounger, sa Stendebakken. Fra 7.april er følgende flyselskaper medlem i Star Alliance: Air Canada, Air New Zealand, All Nippon Airways, Ansett Australia, Austrian Airlines(består av Austrian Airlines, Lauda Air og Tyrolean Airways), Lufthansa, SAS, Singapore Airlines, Thai Airways International, United Airlines og Varig Brazilian Airlines. Senere i år vil Mexicana Airlines og British Midland Airways slutte seg til Star Alliance. Med de nye medlemmene kommer alliansens nettverk til å dekke mer enn 800 destinasjoner i 130 land. INFORMASJONSAVDELINGEN ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på foelgende hjemmeside: http://www.bit.se Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/04/07/20000407BIT00500/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/04/07/20000407BIT00500/bit0002.pdf

SAS er Nordens største børsnoterte fly- og reisekonsern og tilbyr flyreiser med utgangspunkt fra Nord-Europa. Scandinavian Airlines flyr internt i Skandinavia og til og fra destinasjoner i Europa, Nord-Amerika og Asia. SAS er medlem og en av grunnleggerne av verdens største flyallianse – Star Alliance – og kan sammen med 27 partnere tilby over 1300 reisemål i 192 land. For mer informasjon, besøk www.sas.no

• Knut Morten Johansen

Head of Media Relations Norway