Status i SAS pilotforhandlinger i Norge: Forhandlingene fortsetter på overtid

SAS og de norske pilotforeningene har ikke kommet til enighet innen frist og er enige om å fortsette forhandlingene på overtid.

Meglingen mellom SAS og pilotforeningene NSF og SNF var berammet til 7. og 8. juni, og fristen var midnatt.

– SAS og pilotforeningene er enige om å fortsette meglingen på overtid, og SAS er innstilt på å finne frem til en løsning, sier Knut Morten Johansen, informasjonssjef i SAS i Norge.

Meglingen i Norge fortsetter på overtid, men om partene ikke kommer til enighet har NSF og SNF varslet at de vil ta ut ca 435 norske piloter på innenriks og europeiske flygninger. For løpende informasjon om avganger, gå inn på www.sas.no/info

Kollektivavtaleforhandlingene med både de norske og svenske pilotforeningene har foregått siden april. I Sverige er man i sluttfasen av forhandlingene, men hvis en avtale ikke kommer på plass har Svensk Pilotförening (SPF) varslet om streik i Sverige fra og med i morgen, fredag 10. juni.

SAS målsetning med årets forhandlinger har vært å bygge videre på den utviklingen selskapet la grunnen for i 2015. Derfor har SAS hatt et begrenset antall krav med i årets forhandlinger og forholder seg også til det sentrale lønnsoppgjøret i Norge og Sverige.

SAS vil fortløpende oppdatere sin hjemmeside med reiseinformasjon og sende oppdateringer via sms og e-post til de reisende. Det er også mulig å følge utviklingen i SAS sosiale medier. SAS anbefaler alle reisende å kontrollere aktuell reiseinformasjon før de setter kursen mot flyplassen.

For ytterligere informasjon, kontakt SAS presseavdeling +47 64 81 88 00

SAS ble stiftet i 1946 og har i år 70 års jubileum som Skandinavias foretrukne og største flyselskap. SAS flyr til mer enn 100 destinasjoner i Skandinavia, Europa, USA og Asia. SAS er en av de stiftende medlemmer av verdens største globale flyselskaps allianse - Star Alliance ™. Sammen med våre 27 partnere flyr vi til mer enn 1300 destinationer i   192 land verden over. For mer information, besøk:   www.sasgroup.net   # SAS70

SAS er Nordens største børsnoterte fly- og reisekonsern og tilbyr flyreiser med utgangspunkt fra Nord-Europa. Scandinavian Airlines flyr internt i Skandinavia og til og fra destinasjoner i Europa, Nord-Amerika og Asia. SAS er medlem og en av grunnleggerne av verdens største flyallianse – Star Alliance – og kan sammen med 27 partnere tilby over 1300 reisemål i 192 land. For mer informasjon, besøk www.sas.no

• Knut Morten Johansen