Svensk pilotstreik fortsetter

Den svenske pilotforeningen SPF tok fredag 10. juni 400 medlemmer, piloter på kortruteflygninger, ut i streik. SAS beklager at kundene rammes av denne konflikten. I Norge påvirker dette på søndag kun seks tur-retur flygninger mellom Oslo og Stockholm, øvrig SAS trafikk i, fra og til Norge vil gå som normalt.

SAS’ flygninger med svenske piloter blir avlyst søndag 12. juni. Flygninger med danske og norske piloter, flygninger som opereres av SAS’ underleverandører, samt langdistanse ruter til Asia og USA, vil gå som normalt. Reisende oppfordres til å sjekke informasjon på SAS hjemmesider.

- Jeg beklager inderlig til alle våre kunder for at våre svenske piloter har valgt å streike. Det går ut over våre reisende, som er en uskyldig tredje part i denne konflikten. VI har gjort alt vi kunne for at unngå en streik, men vi har dessverre ikke klart å bli enig med de svenske pilotene. Vårt hovedfokus er nå å ivareta våre kunder, og vi gjør alt vi kan for å hjelpe de passasjerene som berøres, sier Karin Nyman, kommunikasjonsdirektør i SAS.

I Norge innebærer den svenske pilotstreiken kansellering av seks tur-retur flygninger fra Oslo til Stockholm. Øvrig SAS-trafikk fra Norge går som planlagt, inkludert to tur-retur flygninger mellom Oslo og Stockholm med norsk besetning.

SAS vil fortløpende oppdatere sine hjemmesider med informasjon og sender også oppdateringer via SMS og e-post til passasjerene. Det er også mulig å følge utviklingen via SAS i sosiale medier. SAS anbefaler alle reisende å kontrollere aktuell reiseinformasjon før man reiser ut til flyplassen.

For ytterligere informasjon, kontakt SAS presseavdeling +47 64 81 88 00

SAS er Skandinavias største flyselskap med daglige flyvninger til destinasjoner i Skandinavia, Europa, USA og Asia. SAS er medlem av  Star Alliance  ™ og sammen med våre 26 partnere flyr vi til mer enn 1300 destinasjoner i 193 land. For mere information, se  http://www.sas.no

SAS ble stiftet i 1946 og har i år 70 års jubileum som Skandinavias foretrukne og største flyselskap. SAS flyr til mer enn 100 destinasjoner i Skandinavia, Europa, USA og Asia. SAS er en av de stiftende medlemmer av verdens største globale flyselskapsallianse - Star Alliance ™. Sammen med våre 27 partnere flyr vi til mer enn 1300 destinationer i 192 land verden over. For mer information, besøk: www.sasgroup.net  #SAS70