Svensk pilotstreik fortsetter – avlysninger også tirsdag

Også tirsdag kanselleres alle flygninger som betjenes av svenske piloter i SAS, som fortsatt er i streik. Flygninger med danske og norske piloter, flygninger som opereres av SAS’ underleverandører, samt langdistanse ruter til Asia og USA, vil gå som normalt. I Norge påvirkes 9 tur-retur flygninger mellom Norge og Sverige, mens 8 tur-retur flygninger mellom Norge og Sverige går som normalt, all øvrig SAS trafikk går også som normalt.

Den svenske pilotforening SPF valgte fredag den 10. juni å ta 400 medlemmer, som flyr kortdistanseflyvninger, ut i streik. I Norge betyr den svenske pilotstreiken at 9 tur-retur flygninger mellom Oslo og Stockholm kanselleres tirsdag 14. juni. 14 flygninger mellom Oslo og Stockholm vil gå som planlagt og en tur-retur flygning mellom Bergen og Stockholm vil gå som planlagt. Øvrig SAS-trafikk til, fra og i Norge går som planlagt.

- Jeg beklager inderlig til alle våre kunder for at våre svenske piloter har valgt å streike. Det går ut over våre reisende, som er en uskyldig tredje part i denne konflikten. Vi har gjort alt vi kunne for at unngå en streik, men vi har dessverre ikke klart å bli enig med de svenske pilotene. Vårt hovedfokus er nå å ivareta våre kunder, og vi gjør alt vi kan for å hjelpe de passasjerene som berøres, sier Karin Nyman, kommunikasjonsdirektør i SAS

Flyvninger med danske og norske piloter, flyvninger som opereres af SAS’ underleverandører samt interkontinentale flyvninger vil flyve som normalt.

SAS oppfordrer reisende til å sjekke informasjon på SAS hjemmesider.

SAS vil fortløpende oppdatere sine hjemmesider med informasjon og sender også oppdateringer via SMS og e-post til passasjerene. Det er også mulig å følge utviklingen via SAS i sosiale medier. SAS anbefaler alle reisende å kontrollere aktuell reiseinformasjon før man reiser ut til flyplassen.

SAS er Skandinavias største flyselskap med daglige flyvninger til destinasjoner i Skandinavia, Europa, USA og Asia. SAS er medlem av   Star Alliance   ™ og sammen med våre 26 partnere flyr vi til mer enn 1300 destinasjoner i 193 land.  For mere information, se   http://www.sas.no

SAS ble stiftet i 1946 og har i år 70 års jubileum som Skandinavias foretrukne og største flyselskap. SAS flyr til mer enn 100 destinasjoner i Skandinavia, Europa, USA og Asia. SAS er en av de stiftende medlemmer av verdens største globale flyselskaps allianse - Star Alliance ™. Sammen med våre 27 partnere flyr vi til mer enn 1300 destinationer i   192 land verden over. For mer information, besøk:   www.sasgroup.net   # SAS70

SAS er Nordens største børsnoterte fly- og reisekonsern og tilbyr flyreiser med utgangspunkt fra Nord-Europa. Scandinavian Airlines flyr internt i Skandinavia og til og fra destinasjoner i Europa, Nord-Amerika og Asia. SAS er medlem og en av grunnleggerne av verdens største flyallianse – Star Alliance – og kan sammen med 27 partnere tilby over 1300 reisemål i 192 land. For mer informasjon, besøk www.sas.no

• Knut Morten Johansen