Trafikktall for mai : God trafikkvekst i Norge for SAS Braathens

SAS Braathens transporterte 604.400 passasjerer på sine innlandsruter i mai. Det var 14.400 flere enn i samme måned året før, og en økning på 2,4 prosent. Kabinfaktoren på norsk innland ble 63,6 prosent, som var 1,1 prosentenhet høyere enn for mai i fjor. På Europa-rutene økte antall passasjerer med 8,2 prosent til 143.500. Totalt fløy 778.800 passasjerer med selskapet i mai, en oppgang på 0,7 prosent. - Økningen på norsk innenriks er spesielt gledelig i lys av at Norge er vårt viktigste marked, sier administrerende direktør Petter Jansen i en kommentar. – Veksten skyldes at det har blitt billigere å fly, husholdningene flyr mer, og de flyr mer med oss. Også tilveksten i Europa-trafikken var positiv, med 11.000 flere passasjerer i mai i år sammenlignet med for ett år siden, påpeker Petter Jansen. Trafikken uttrykt i betalte passasjerkilometer (RPK) var 4,7 prosent høyere i mai i år enn for samme tidsrom i fjor, mens kapasiteten (ASK) økte med 5,0 prosent. Gjennomsnittlig kabinfaktor på hele rutesystemet var 63,7 prosent, som var 0,2 prosentenhet lavere enn i mai 2004. På de europeiske rutene var kabinfaktoren på 63,8 prosent, hvilket var 2,5 prosentenheter lavere enn for ett år siden. På de intraskandinaviske rutene var antall passasjerer i mai 30.800, mot 51.100 i mai i fjor. Nedgangen skyldes endringen i produksjonsfordelingen som skjedde i fjor mellom de tre flyselskapene i SAS-konsortiet. Det medførte at SAS Braathens flyr en betydelig mindre produksjon på dette ruteområdet i dag enn for ett år siden. Hittil i år har SAS Braathens transportert 3.458.400 passasjerer. For ytterligere informasjon vennligst kontakt: Siv Meisingseth, informasjonssjef, tlf 95 71 61 45

SAS er Nordens største børsnoterte fly- og reisekonsern og tilbyr flyreiser med utgangspunkt fra Nord-Europa. Scandinavian Airlines flyr internt i Skandinavia og til og fra destinasjoner i Europa, Nord-Amerika og Asia. SAS er medlem og en av grunnleggerne av verdens største flyallianse – Star Alliance – og kan sammen med 27 partnere tilby over 1300 reisemål i 192 land. For mer informasjon, besøk www.sas.no

• Knut Morten Johansen

Head of Media Relations Norway