Visse mobilfunksjoner kan nå benyttes under flygning

Visse mobilfunksjoner kan nå benyttes under flygning Scandinavian Airlines blir det første flyselskapet som tillater at et antall funksjoner på mobiltelefoner brukes under flygning. I såkalt "flight-safe mode" er mobilen slått på uten å sende eller ta imot signaler og påvirker dermed ikke flysikkerheten. Det er nye mobiltelefoner, for eksempel Sony Ericsson P800, som har den flysikre funksjonen. Med den kan passasjerene ombord på SAS for eksempel oppdatere sin kalender, skrive e-post og notes, redigere dokumenter, spille spill og lytte til musikk, samt anvende mobilens innebygde kamera - alt unntatt å ringe. SAS-passasjerer som har en mobiltelefon med "flight-safe mode" kan fra og med nå altså anvende den som et arbeidsverktøy eller til underholdning også ombord. - Ambisjonen er å møte kundenes krav til å kunne arbeide og kommunisere på sine reiser, både på bakken og i luften, sier Ulf Ingnäs, som er ansvarlig for Scandinavian Airlines' produkter ombord. Allerede i dag kan passasjerene om bord på Scandinavian Airlines anvende annen elektronikk som ikke sender eller tar imot signaler: bærbar PC, PDA, DVD/CD/kassettspillere, elektroniske spill og minikalkulator. Scandinavian Airlines planlegger i år 2004 å være et av verdens første flyselskap som tilbyr Internettoppkobling om bord på sine interkontinentale flygninger. - Vårt hjemmemarked er verdens mest IT-tette region, så vi vil helt naturlig tilby våre passasjerer å benytte elektronisk utstyr der det er mulig, sier Ulf Ingnäs. Vi har derfor en kontinuerlig dialog med produsenter av telekommunikasjon. For ytterligere informasjon vennligst kontakt: Ulf Ingnäs, Product Management Inflight, Scandinavian Airlines, tlf +46 8 797 17 08 SCANDINAVIAN AIRLINES ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/23/20030423BIT00620/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/23/20030423BIT00620/wkr0002.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/23/20030423BIT00620/bild.html Pictures

SAS er Nordens største børsnoterte fly- og reisekonsern og tilbyr flyreiser med utgangspunkt fra Nord-Europa. Scandinavian Airlines flyr internt i Skandinavia og til og fra destinasjoner i Europa, Nord-Amerika og Asia. SAS er medlem og en av grunnleggerne av verdens største flyallianse – Star Alliance – og kan sammen med 27 partnere tilby over 1300 reisemål i 192 land. For mer informasjon, besøk www.sas.no

• Knut Morten Johansen

Head of Media Relations Norway