Nordmann gjorde Scandic til Sveriges beste på salg

Thomas Engelhart, salgs- og markedsdirektør hos Scandic, er Sveriges beste til å inspirere sine medarbeidere og få dem til å overgå seg selv. Under hans ledelse har hotellkjeden fornyet salgskulturen, gitt ny energi til varemerket og vunnet markedsandeler fra konkurrentene.

«Selgernes Spellemannspris». Slik kan man beskrive Årets Mercurius, en pris som deles ut av Dagens Industri i samarbeid med konsulentselskapet Mercuri International. Her er det mer enn egen prestasjon som belønnes. Det handler om en leder som har klart å få hele organisasjonen til å løfte seg til et nytt nivå og kjøre fra konkurrentene.

– Da jeg kom til Scandic for et drøyt år siden, ble jeg imponert over dette fantastiske selskapet. Bransjeleder i Norden, en av Europas største hotelloperatører og verdensledende innen miljø og tilgjengelighet. Men også et selskap som var litt innadvendt, som solgte produkter i stedet for kundefokuserte løsninger. Varemerket var godt kjent, pålitelig og trygt, men rett og slett litt kjedelig. Jeg var sikker på at dette kunne la seg endre – og det gikk!, sier Thomas Engelhart.

Prisen Årets Mercurius har tidligere gått til noen av salgsbransjens absolutte giganter, blant annet Torsten Jansson på New Wave Group og Jan Ryde på Hästens senger. Nå har svenskene fått selskap av en nordmann med erfaring fra både London, Singapore og Malmö, en som har som styrende prinsipp at du må våge å gjøre ting på nye og annerledes måter. I begrunnelsen fremhever juryen Thomas’ evne til å oppnå resultater som skiller seg ut, og at han har gjort dette i en bransje i tjenestesektoren som både er moden og svært konkurranseutsatt.

Begrunnelsen fortsetter: «Ved å i tråd med strategiene skape en målrettet og prestasjonsorientert organisasjon med høy energi, har man oppnådd sine tøffe mål. (...) Thomas som person er svært kundeorientert, målrettet og entusiastisk i alt han gjør, og han utstråler en vilje til alltid å lykkes.»

– Jeg er utrolig glad for denne prisen. For meg er det et bevis på at det er mulig å endre store organisasjoner på relativt kort tid, bare du jobber systematisk. Du må ha tydelige strukturer og mål, kombinert med en salgskultur som oppfordrer til suksess ved alltid å vise til de beste eksemplene, sier Thomas Engelhart.

For mer informasjon, kontakt:
Thomas Engelhart, salgs- og markedsdirektør Scandic, tlf.: +46 709 73 50 96
Helena Nilsson, informasjonsdirektør Scandic, tlf.: +46 709 73 51 45