Scandic Norge vinner Nordisk råds miljøpris

Scandic belønnes for sin innsats for å fremme bærekraftig turisme i Norden og ellers i verden. En bevisst miljøpolitikk har ført til store gevinster ved hjelp av ganske små og enkle tiltak.

I 2011 belønner Nordisk råds natur- og miljøpris bærekraftig turisme. Prisen, som er på 350.000 danske kroner, går i år til en næringsvirksomhet, organisasjon eller enkeltperson som har gjort reiselivet i Norden mindre miljøskadelig.

Vinneren av prisen ble den norske delen av Scandic Hotels, som i snart tjue år har vært en foregangsvirksomhet og trendsetter innenfor bærekraftig turisme.

– Siden 1994 har Scandic vært i front med arbeidet for å redusere sin egen miljøbelastning, og virksomheten har fått mange etterfølgere i arbeidet for en bærekraftig utvikling både i hotellbransjen og i samfunnet rundt. Scandic har vist mot ved å stille krav til sine leverandører, og inviterer også sine hotellgjester til å medvirke til de miljøvennlige målsetningene ved for eksempel å spare på vasketøyet og sortere avfallet, skriver bedømmingskomiteen i sin begrunnelse.

Det var en Scandic-ansatt som først fant på å foreslå at hotellgjestene kunne spare på vask av håndklær, og Scandic var også blant de første til å bruke flytende såpe. Små tiltak som har hatt en stor effekt og innledet en trend på hoteller verden over.

Siden hotellkjeden i 1993 vedtok å arbeide mer miljøbevisst, har man lært opp mer enn 11.000 medarbeidere i miljøspørsmål og bygd 19.000 værelser av bærekraftige materialer. I alt 114 av kjedens 147 hoteller i Norden har fått Nordisk ministerråds miljømerke Svanen – et av verdens strengeste miljømerker.

Vannforbruket på Scandic er siden 1994 redusert med 17 %, energiforbruket med 22 % og CO2-utslippet med 38 %. Bare det siste sparer 160 tonn CO2 i transport hvert år, ifølge Scandics eget miljøregnskap.

Nordisk råds natur- og miljøpris er basert på de nordiske verdiene om bærekraft og respekt for naturen.

Den går til en organisasjon, en virksomhet eller en person som på en forbilledlig måte har greid å integrere respekten for natur og miljø i sine aktiviteter eller i sitt arbeid eller som på annen måte har gjort en ekstraordinær innsats for naturen og miljøet.

- Vi er selvfølgelig veldig glade og ikke minst stolte over at Nordisk Råd har valgt oss som vinner. Dette er noe vi jobber med hver eneste dag og å få en slik påskjønnelse gir ekstra glede videre. Med denne anerkjennelsen får vi også ekstra motivasjon til å ytterligere bekrefte vår posisjonen som miljøkjeden i Norge. For ingen bedrift kan la være å ta ansvar for miljøet og fokusere på miljøspørsmål. Derfor skal Scandic vise veien ved å kontinuerlig jobbe for redusert miljøbelastning og et bedre miljø, sier Svein Arild Steen-Mevold, administrerende direktør for Scandic Norge.

For mer informasjon og intervjuer, kontakt:
Kristine Schaug, Presseansvarlig Scandic Norge,

Telefon: +47 905 02 778

Michael Funch, Kommunikasjonsrådgiver Norden/ Nordisk Råd,

Telefon +45 33960332

Scandic er en moderne hotellkjede som bevisste gjester kommer til for å få inspirasjon og ny energi. Med mer enn 160 hoteller og 30 000 rom er vi allerede i dag en av de største hotelloperatørene i Europa, og vi fortsetter å vokse – i løpet av noen år vil det finnes mer enn 200 Scandic-hoteller å velge mellom. Velkommen til scandichotels.no.