Scandics bærekraftfond deler ut 1 million kroner

Scandic Sustainability Funds jury har valgt ut sju bidrag som skal motta totalt 1 million kroner. Fondets formål er å støtte initiativer som aktivt bidrar til et mer bærekraftig samfunn. Midlene fra fondet kan gå til enkeltpersoner og organisasjoner, og til både store og små initiativer.

– Vi har fått inn nærmere 100 spennende søknader og kan med glede slå fast at det drives mange viktige bærekraftprosjekter i Norden, sier Inger Mattsson, bærekraftansvarlig hos Scandic.

De sju bidragene som nå skal dele 1 million kroner, er:

• Quick Response , en uavhengig redaksjon som avdekker, diskuterer og kurser om diskriminering i media
  • Miljöresurs Linné , konkurranse i bærekraftig matlaging mellom Sveriges 300 restaurantskoler
  • Copenhagen Business School , utdanning av 18 000 studenter til bærekraftambassadører med fokus på forretningsmuligheter
  • Camp Sparreviken, KFUK-KFUM , dagsleirer i naturen for barn med innvandrerbakgrunn
  • KFUM Umeå , rekreasjon, sommerjobb og skole for enslige flyktningebarn
  • Consumentor/Shopgun , forbrukerinformasjon via internett og mobiltelefon om hvordan produkter påvirker miljø, samfunn og helse
  • Rättviseförmedlingen , hjelp til bedrifter og organisasjoner for å finne underrepresenterte grupper for rekruttering, foredrag osv.

Scandic etablerte sitt Sustainability Fund for å kunne støtte initiativer og prosjekter som aktivt bidrar til en bærekraftig samfunnsutvikling. Størrelsen på innsatsen spiller ingen rolle, så lenge formålet er å utgjøre en reell forskjell og gjøre verden mer bærekraftig.

Midlene i Scandic Sustainability Fund kommer fra salget av Scandics eget vann; filtrert, tilsatt kullsyre og tappet på flasker som er designet av OL-svømmeren Therese Alshammar, og fra musikksamarbeidet med den svenske artisten Martin Stenmarck.

Juryen som har valgt ut bidragene har bestått av representanter for Scandic og anerkjente eksterne bærekrafteksperter: Karl-Henrik Robèrt , grunnlegger av Det naturlige steget og gjesteprofessor i bærekraftig utvikling ved Blekinge Tekniska Högskola; Elisabeth Dahlin , generalsekretær for Redd Barna Sverige; Jan-Peter Bergkvist , rådgiver i bærekraftspørsmål ved Sleepwell; Martin Stenmarck , artist; Jens Mathiesen , Vice President Scandic Danmark og Roger Olofsson , SVP Human Resources og Sustainable Business, Scandic.

For mer informasjon, kontakt:

Inger Mattsson, Manager Sustainable Business, Scandic +46 8 517 350 19, inger.mattsson@scandichotels.com

Roger Olofsson, SVP HR og Sustainable Business, +46 8 517 351 15, roger.olofsson@scandichotels.com

There are hotels that are more exclusive, hotels that are cheaper and hotels that are

trendier - but there is no hotel as smart as Scandic. Smart, because you get a more

conscious and inspiring hotel experience on so many levels. Visit scandichotels.se

presenting more than 150 hotels in 10 countries and many exciting offers.