Rask konstruksjon med prefabrikkerte treelementer

ESPOO, Finland, November 30, 2016

Bruk av treelementer gir raskere fullførelse av byggeprosjekter. Dette fører til mer lønnsomme konstruksjonsprosjekter og kortere tid før investeringen betales tilbake. Tempoet på konstruksjonen holdes på ønsket nivå, fordi prefabrikkering reduserer noen av de vanligste risikoene på byggeplasser.

Multimedia pressemelding

Bruk av prefabrikkerte treelementer er et overraskende raskt alternativ for byggearbeid på anleggsstedet. For eksempel kan opptil 1500 m² med Kerto® LVL (laminerte finérprodukter) takpaneler monteres på en enkelt arbeidsdag.

“Et eksempel på rask bygging er konstruksjonen av hovedkontoret til Diesel-Benelux Company i Amsterdam. En ekstremt kort byggeplan på bare ni måneder førte til valg av Kerto LVL takpaneler. Under disse ble resten av byggearbeidet fullført i tide,” nevner prosjektunderleverandør med ansvar for trekonstruksjonen, Lambert van den Bosch fra Heko Spanten.

Smart værbeskyttelse på anlegget uten ekstrakostnader

En av de viktigste konstruksjonsfasene er å raskt bli ferdige med beskyttelsen på anlegget for å eliminere værrelaterte risikoer. I dag inkluderer alternativene for værbeskyttelse på anlegget å bruke raske konstruksjonsmetoder, som prefabrikkering eller å bygge under et telt.

Prefabrikkerte treelementer skjermer byggeplassen under, og gir beskyttelse som er langt bedre enn midlertidige alternativer – spesielt når det gjelder snølast og sterke vinder.

“For eksempel ga reising av Kerto LVL takelementer som ble brukt på logistikksenteret til DB Schenker i Finland et tak over hele bygningen på bare 15 dager. Dette er like mye tid som det ville tatt å reise et midlertidig telt. Bruk av prefabrikkerte takpaneler sikret at resten av arbeidet kunne fullføres i et beskyttet miljø og uten tilleggskostnader for midlertidig beskyttelse,” sier Matti Kuittinen, arkitekt og forsker fra Aalto universitet.

Minimere faren for ulykker

Når byggearbeidet finner sted i kontrollerte innendørsforhold på prefabrikkeringsanlegget, er det mindre fare for ulykker og etterfølgende forsinkelser på byggeplassen. Dette skyldes at noen av de farlige fasene på byggeplassen ikke lenger er nødvendige.

“Montering av ferdige treelementer kan erstatte den potensielt farligere prosessen med å måtte bygge et tak fra bjelker, paneler og tekking i høydene på en uferdig bygning. Ulykker på stedet skjer naturligvis ikke hyppig, men hver enkelt av dem bør unngås,” konkluderer van den Bosch.

Prefabrikkering “betaler seg” på byggeplassen

I følge fagfolk i byggesektoren, som ble intervjuet av McGraw-Hill Construction, hadde nesten 70 % av prosjektene som brukte prefabrikkerte elementer kortere tidsfrister og 65 % hadde reduserte budsjetter. I tillegg til at raskere byggeprosjekter fører til raskere inntekt, er det også andre fordeler fremgår på byggeplassen.

“Bruk av prefabrikkerte treelementer kan bidra til å betydelig redusere andre ulemper, som lossing av byggematerialer i nabolaget, i tillegg til mengden avfall på anlegget og behovet for å transportere det bort,” tilføyer Kuittinen.

Raske fakta

• Prefabrikkering lønner seg: 70 % av prosjektene hadde kortere tidsfrister og 65 % hadde mindre budsjetter.
  • Opptil 1500 m² med Kerto® LVL takpaneler kan settes sammen på én arbeidsdag.
  • I logistikksenteret til DB Schenker i Finland, la Kerto LVL takelementer tak over bygningen på bare 15 dager.
  • Takket være Kerto LVL takpaneler kunne Diesel-Benelux Company holde seg til sin korte byggeplan på 9 måneder.

1 McGraw Hill Construction, "Prefabrication and Modularization - Increasing Productivity in the Construction Industry," McGraw Hill Construction, Bedford, 2011

Les mer om hvordan bruk av prefabrikkerte elementer kan forbedre hastigheten på byggeplassen: www.metsawood.com/publications

Bilder: http://databank.metsagroup.com/l/snqDHF_RSdLF

For mer informasjon, kontakt:

Henni Rousu, Markedsdirektør, Metsä Wood, tel. +358 (0) 40 5548388, henni.rousu@metsagroup.com.

PR förfrågningar, kontakta:

Björn Mogensen, Mogensen.info

bjorn.mogensen@mogensen.info

tel. +46-708-184298

Metsä Wood tilbyr konkurransedyktige og miljøvennlige treprodukter for konstruksjon, industrielle kunder og distributører. Produktene våre er av nordisk trevirke, et bærekraftig råmateriale av høyeste kvalitet. Vår omsetning i 2015 var på 0,9 milliarder Euro, og vi har omtrent 2.000 ansatte. Metsä Wood er en del av Metsä-gruppen.