Selvaag Bolig ASA: Bedre marked, gode resultater og boliger for 7 milliarder under bygging

Ved utgangen av første kvartal hadde Selvaag Bolig 1 511 boliger for 7 032 millioner kroner under bygging. Verdien er 692 millioner kroner høyere enn på samme tid i fjor og 73 prosent er allerede solgt.

-  Resultatene i prosjektene er svært gode, det er stor verdiskaping i selskapet. I og med at solgte boliger inntektsføres ved overlevering til kunde vil resultatene bli gode fremover også. De fleste overleveringene kommer i andre og fjerde kvartal og det var, som planlagt, få overleveringer i dette kvartalet, sier administrerende direktør Baard Schumann.

Salget av nye boliger var tregt i starten på første kvartal, men har tatt seg betydelig opp mot slutten av kvartalet og i begynnelsen på andre kvartal.

- Vi selger nå godt i alle markeder og spesielt Oslo har vist en positiv utvikling i det siste. Det fører til at snittprisen på leilighetene vi selger vil øke fremover. Vi har en sterk posisjon i alle markedene vi er til stede og er klare for å møte økt etterspørsel. Vi investerer derfor kontinuerlig i sentrale tomter i pressområdene, sier Schumann.

Gjennom kvartalet har Selvaag Bolig styrket tomteporteføljen ytterligere med kjøp av en tomt i Ski som vil gi om lag 400 boliger, og har totalt tomter til mer enn 12 000 boliger.

Hovedpunkter for Q1 2018 (Q1 2017):

• Bruttosalget* var 216 boliger (238) med en salgsverdi på NOK 788 millioner (1 284)
  • Nettosalget var 185 boliger (190) med en salgsverdi på NOK 693 millioner (984)
  • 102 boliger netto igangsatt (186) og 59 boliger netto overlevert til kjøper (85)
  • 1 511 boliger netto under bygging (1 479) med en samlet salgsverdi på NOK 7 032 millioner (6 340)
  • 73 prosent av boliger under bygging (86) solgt ved utgangen av kvartalet
  • 19 ferdigstilte boliger som ikke var solgt ved kvartalsslutt (32)
  • IFRS:** Driftsinntekter på NOK 381 millioner (456), EBITDA justert for finanskostnader NOK 51 millioner (94), tilsvarende en margin på 13,3 prosent (20,5)
  • Resultat per aksje: NOK 0,34 (0,82)
  • NGAAP:*** Driftsinntekter NOK 572 millioner (818). EBITDA på NOK 117 millioner (203). Det tilsvarer en margin på 20,5 prosent (24,8)

*Nettosalget inkluderer Selvaag Boligs andel i samarbeidsprosjekter. Bruttosalget inkluderer alle boliger i samarbeidsprosjekter.
**I henhold til IFRS inntektsføres boligene når de overleveres til kjøper. IFRS-resultatet nå er derfor primært fra boliger som i hovedsak er igangsatt for om lag to år siden.
*** NGAAP viser løpende avregning. Det vil si at resultatene tas ut løpende basert på fremdrift og salg i prosjektene. Dette viser den løpende verdiskapingen i selskapet.

Live webcast kan følges fra 0830 her.
Oppsummeringsfilm på selvaagboligasa.no fra 0700.