Ane Dahl Torp, Kåre Conradi og Magne Furuholmen hyllet Selvaags skulpturkunst

Report this content

- Jeg vil gjerne takke Selvaag - for jeg er nemlig selv et av de barna som har vokst opp i et Selvaag-bygg med en skulptur rett utenfor. Det ga en følelse av identitet – samtidig som det var en lekeplass. Det sa skuespiller Ane Dahl Torp under skulpturavdukingen på Løren foran noen hundre fremmøtte og prominente gjester fra inn- og utland.

Torsdag ettermiddag ble ytterligere fem nye skulpturer i Peer Gynt-suiten avduket til stor begeistring fra de fremmøtte. Av dem var Ane Dahl Torp og Kåre Conradi – som begge bisto med skulpturavduking og innlagt skuespill. Samtidig var Magne Furuholmen og utenriksminister Jonas Gahr Støre med på avdukingen, sammen med mange andre kjendiser og VIP-gjester. Alle var opptatt av Selvaags kulturengasjement og betydningen av kunststøtten.

- Hvis du kjenner noen – eller selv er i tvil om hva kunst og kultur faktisk betyr – så må du komme hit. Her i Lørenbyen får du et hverdagseksempel på hva kunst og kultur betyr for oss, sa Ane Dahl Torp innledningsvis før hun avduket skulpturen ”Anitras dans” av Leopoldo Emperador fra Spania.

Det skjedde rett etter at Ane Dahl Torp og Kåre Conradi sammen utspilte en scene fra Peer Gynt til stor overraskelse og applaus fra de mange fremmøtte. Det var også Ane Dahl Torps først tolkning av Peer Gynt - og første gang hun spilte sammen med Kåre Conradi, som hun sa med stolt stemme.

Kjendisavduking med bred støtte hos folket
Samtidig med torsdagens avduking, avdekker en rykende fersk undersøkelse at hele tre av fire nordmenn er positive til kunst- og kultursponsing fra bedrifter og privatpersoner, som Peer Gynt-samlingen er et eksempel på.

- Det er oppløftende at vi nordmenn er så positive til kultursponsing både fra bedrifter og privatpersoner. Dette gir oss i Selvaag inspirasjon i videre satsing på kunst og kultur til glede for folk flest. Befolkningens støtte tar vi med oss i den videre utviklingen av Peer Gynt-Suiten, som om noen år vil fremstå komplett med i alt 30 skulpturer, sier konsernsjef Ole Gunnar Selvaag i familiebedriften Selvaag, som gjennom 60 år har vært en av Norges største kunst- og kultursponsorer.

Når skulpturparken er komplett i 2012 vil den bestå av rundt 30 norske og internasjonale verk med motiver fra Ibsens Peer Gynt. Det skjer samtidig som at interessen for Ibsen er sterkt økende i hele verden. Bak kunstsatsingen står Selvaag, som i alt har utplassert hele 500 skulpturer i Oslo og på Østlandet.

- Det som skjer her er betydningsfullt på flere måter – men mest gledelig er det at skulpturparken til ære for Ibsens Peer Gynt med dette begynner å ta form med skulpturer fra de fleste scenene i teaterstykket. Faktisk er dette verdens eneste skulptursamling viet et skuespill av Ibsen. Samtidig er det også verdens eneste skulpturelle beskrivelse av et helt teaterstykke. For oss i Selvaag er denne kunst- og kulturstøtten en hyllest til Ibsen og Peer Gynt, men også en folkelig tilgjengeliggjøring av denne typen kunst i nærmiljøet der vi bor og der vi ferdes, sier Ole Gunnar Selvaag, konsernsjef i familiebedriften Selvaag.

For nærmere informasjon og kommentarer:
Ole Gunnar Selvaag, konsernsjef i Selvaag – 23 13 71 08
Marit Albertsen, kunstkoordinator i Selvaag - 91 58 25 60
Beate Bustin Gardiner, informasjonskoordinator i Selvaag – 48 00 50 81
Morten Myrstad, informasjons- og kommunikasjonskontakt – 90 69 69 79
Magnus Brøyn, informasjons- og kommunikasjonskontakt – 90 96 50 35

Mer informasjon er tilgjengelig på http://peergynt.selvaag.no