I dag kl 16 avdukes verdens største samling av Peer Gynt-skulpturer på Løren

Report this content

I dag setter Selvaag ut ytterligere fem nye skulpturer i Peer Gynt Suiten på Løren i Oslo. Det skjer samtidig med at en rykende fersk undersøkelse avdekker at kunst- og kultursponsing fra bedrifter og privatpersoner nå for første gang er minst like akseptert som idrettssponsing. Utenriksminister Jonas Gahr Støre vil med Magne Furuholmen, Ane Dahl Torp og andre forestå avdukingene kl 16 i dag. Kåre Conradi er konferansier.

Her skjer det: Presse og publikum er velkommen til festavdukningen i dag kl 1600 ved Kanonhallen på Løren i Oslo. Kåre Conradi, Ane Dahl Torp, Magne Furuholmen, Jonas Gahr Støre kommer. Billedkunstnerne og representanter for juryen vil også være til stede ved avdukingen i den internasjonale Peer Gynt-konkurransen.

Skulpturparken på Løren er ikke bare verdens eneste utendørssamling med skulpturer viet et skuespill av Ibsen – det er faktisk også verdens største skulptursamling fra et teaterstykke i det hele tatt. Dette tilrettelegger samtidig for at den unike skulptursamlingen kan bli en ny, stor turistattraksjon i Oslo. Når skulpturparken er komplett i 2012 vil den bestå av rundt 30 norske og internasjonale verk med motiver fra Ibsens Peer Gynt.

Samtidig viser en rykende fersk undersøkelse at 3 av 4 nordmenn nå er positive til kunst- og kultursponsing fra bedrifter og privatpersoner, slik som Selvaags satsning på Peer Gynt-skulpturene. Det skjer samtidig som at interessen for Ibsen er sterkt økende i hele verden.

Peer Gynt-suiten ble åpnet 2006 og omfatter fra før 8 betydelige skulpturer. I dag avdukes ytterligere fem nye skulpturer, noe som representerer den største enkeltstående avdukingen siden oppstarten av Selvaags kultursatsning på Peer Gynt. Det betyr at Ibsens mesterstykke nå tar skulpturmessig form. Det skjer midt i nær- og boligmiljøet på Løren. Selvaag har de siste 60 årene utplassert nærmere 500 skulpturer hovedsaklig i Oslo og på Østlandet.

Kunst fra hele verden til Oslo
Peer Gynt-skulpturene skaffes hovedsakelig til veie gjennom en konkurranse, og bidragene kommer fra internasjonalt anerkjente kunstnere fra hele verden.

I dag avdukes ”Anitras dans” av Leopoldo Emperador (Spania), ”Peer Gynt og Passasjeren” av Mats Åberg (Sverige), ”Peer og apekattene” av Petter Hepsø (Norge), ”Den magre i prestekjole og fuglekongens nett” av Eamonn O’Doherty (Irland) og ”Peer Gynt” av Nina Sundbye. I tillegg flyttes bestillingsverket ”Peer og Anita i ørkenen” av Elena Engelsen og Per Ung (Norge) fra Kanonhallen til Løren Torg.

Skulpturene som allerede er utplassert er ”Peer og Anitra i ørkenen” av Elena Engelsen/Per Ung (Norge), ”Bruderovet” av Jim Dine (USA), ”Fanden i nøtten” av Enzo Cucchi (Italia), ”Møte Peer, Solvejg og Knappestøperen” av Jan Kolasinski (Polen), ”Solvejg ved nybyggerhytten” av Wolf Bröll (Tyskland), ”Knappestøperen” av Kamila Szejnoch (Polen), ”Lag for lag av løken” av Ferdinand Wyller (Norge) og ”De andre skapningene i Dovregubbens hall” av Christine Aspelund (Norge).

Mer informasjon er tilgjengelig på http://peergynt.selvaag.no

For nærmere informasjon om undersøkelsen, arrangementet og Peer Gynt Suiten:
Ole Gunnar Selvaag, konsernsjef i Selvaag – 23 13 71 08
Marit Albertsen, kunstkoordinator i Selvaag - 91 58 25 60