SEMCON TESTER SELVKJØRENDE SNØPLOGER PÅ OSLO FLYPLASS

Fagernes flyplass ble tidligere i år den første flyplassen i Norge til å ta i bruk selvkjørende snøploger for å rydde landingsbanen for snø. Prosjektet, som har fått navnet Yeti, går nå inn i neste fase, der snøplogene skal testes ut på Oslo flyplass i vinter.

Med autonom snørydding kan flyplasser verden over effektivisere driften sin og redusere forsinkelsene for de reisende. De selvkjørende snøplogene får nå virkelig bevise hva de er gode for. To selvkjørende kjøretøy skal rydde snø på en av Skandinavias mest trafikkerte flyplasser. Målet i framtiden er en park med ti autonome snøploger som skal holde landningsbanene frie for snø.

– Etter å ha testet kontrollsystemet på Fagernes flyplass er det veldig gledelig å kunne kjøre igang dette pilotprosjektet på Oslo flyplass. Målet er å få til 40 operasjoner, slik at vi vet at systemet fungerer og ser hvordan vi kan utvikle det videre. Vi håper deretter at flere flyplasser rundt om i verden vil fatte interesse for denne teknologien, sier John Emil Halden, prosjektleder hos Semcon.

Yeti-prosjektet er det første i verden der så store maskiner tilpasses for å kjøre autonomt under snøforhold. Semcon står for teknologien som gjør den autonome snøryddingen mulig.

Prosjektet er utviklet av Yeti Snow Technology, som eies i fellesskap av Semcon og Øveraasen, for den norske flyplassoperatøren Avinor. Testkjøringen på Oslo flyplass starter i januar 2019.

Les mer og se filmmateriale fra demonstrasjonen av Yeti-prosjektet i mars 2018.

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Per Nilsson, kommunikasjons- og markedssjef, Semcon
Tel.: +46 (0)739 737 200
Email: per.nilsson@semcon.com

Semcon er en internasjonal teknologibedrift som spesialiserer seg på produktutvikling med menneske i fokus. Ved alltid å ta utgangspunkt i sluttbrukeren, styrkes kundenes konkurranseevne, ettersom den som vet mest om brukerens behov, skaper de beste produktene og den største nytten for sluttbrukeren. Semcon samarbeider primært med bedrifter i bransjer som kjøretøyproduksjon, industri, energi og life science. Med over 2 000 spesialister har vi kapasitet til å ta hånd om hele produktutviklingssyklusen. Fra strategi og teknologiutvikling til design og produktinformasjon. Semcon ble grunnlagt i 1980 i Sverige og har kontorer på mer enn 30 steder i åtte ulike land. I 2017 omsatte konsernet for SEK 1,8 milliarder. Les mer på semcon.com

Tags: