SMART VINDUSVISKER MINSKER RISIKOEN VED FORBIKJØRINGER.

En vannsprut fra en møtende lastebil, en forbikjøring etter kraftig regn. Frontruten dekkes av vann og det tar en stund før vindusviskerne eller føreren rekker å reagere. Teknologibedriften Semcon har utviklet ProActive Wipers, en programvare som vet når en kraftig sprut kommer til å treffe ruten – og som starter vindusviskerne på forhånd for å sikre sikten.

Drøyt halvparten av alle spurte bilister i USA oppgir i en undersøkelse (Semcon/Inizio) at de føler utrygghet når de skal kjøre forbi en lastebil på våt veibane. 50 % av disse oppgir mistet sikt som en av grunnene.

ProActive Wipers (PAW) er en programvare som identifiserer hvor andre kjøretøy befinner seg og som kombinerer det med kunnskapen om våte veibaner. Funksjonen vet derfor når omgivende større kjøretøy innebærer risiko for plutselig vannsprut, og dermed starter den vindusviskerne. Samtidig som vannet treffer ruten, viskes det bort og gir føreren fri sikt gjennom hele situasjonen.

– ProActive Wipers er et godt eksempel på hvordan man kan dra nytte av teknologi som allerede finnes i bilen på nye kreative måter. Denne løsningen bruker bilens kamera, radar og regnsensor for å gjøre en tradisjonell teknologi som vindusviskeren smartere og kjøringen sikrere for brukeren, sier Magnus Carlsson, ansvarlig for aktiv sikkerhet og autonom kjøring i Semcon.

Informasjonen fra PAW kan også brukes på andre måter, for eksempel til å vurdere risikoen for vannplaning. Semcon ser også et stort potensial for løsningen når de autonome kjøretøyene kommer på markedet.

– Førerløse biler er avhengige av at kameraer og andre kritiske sensorer bak frontruten holdes frie for smuss og vann. Intelligensen i PAW vil derfor kunne bidra til å øke sikkerheten og påliteligheten for selvkjørende biler, sier Magnus Carlsson.

PAW er en egenutviklet og patentsøkt innovasjon fra Semcon som benytter informasjon fra bilens eksisterende utstyr. PAW er blitt testet under virkelige forhold og programvaren kan enkelt implementeres i dagens biler.

Se filmen om PAW

Last ned komplett pressemateriell inklusive FAQ

www.semcon.com/paw

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Per Nilsson, kommunikasjons- og markedssjef, Semcon
Tlf.: +46 (0) 739-737 200
E-post: per.nilsson@semcon.com

Semcon er en internasjonal teknologibedrift som utvikler produkter basert på menneskelige behov og atferdsmønstre. Ved å ta utgangspunkt i sluttbrukeren styrkes kundenes konkurranseevne, fordi den som vet mest om brukerens behov, skaper de beste produktene og den mest åpenbare nytten for mennesker. Semcon samarbeider primært med bedrifter i bransjene kjøretøy, industri, energi og life science. Med 3 000 spesialiserte medarbeidere har vi mulighet til å ta hånd om hele produktutviklingssyklusen. Fra strategi og teknologiutvikling til design og produktinformasjon. Semcon ble grunnlagt i 1980 i Sverige og har kontorer på over 40 steder i ni ulike land. I 2015 omsatte konsernet for 2,6 milliarder svenske kroner. Les mer på www.semcon.com

Tags: