85 000 WT-T-skruer fra SFS holder sammen verdens høyeste trehus

Leveringskapasitet og kvalitet var avgjørende faktorer da Moelven Limtre AS og Ringsaker Takelementer AS skulle velge festemateriell for sammenføyning av bjelkelagene i Mjøstårnet. Valget falt på den velkjente WT-T-skruen fra SFS.

Mjøstårnet, som bygges i Brumunddal, vil bli verdens høyeste trehus. 80 meter, 18 etasjer og et areal på ca. 15 000 kvadratmeter er noen av de imponerende tallene i prosjektet, som skal stå ferdig våren 2019. Da skal huset inneholde alt fra leiligheter og kontorer til hotell og restaurant, i tillegg til andre fellesarealer.

Det er et stort og spennende prosjekt for alle involverte. Fredrik Malmberg, varemerke- og markedssjef hos SFS, mener det er mer enn som så:

– Vi er selvsagt svært stolte over at Moelven valgte å samarbeide med oss på dette unike prosjektet. For å kunne bygge egnede bolig- og kontormiljøer for kommende generasjoner, må vi tenke nytt for å bygge innovative bygninger som tilfredsstiller disse behovene med minst mulig innvirkning på miljøet. Det er fantastisk at SFS også kan være med å bidra til dette.

WT-T-skruen sikker på mange måter
Over 85 000 WT-T 6,5 med lengder på 160, 190 og 220 mm brukes i bygningen til å føye sammen bjelkelagselementene, som er bygd opp av Kerto og limtre. Hovedkonstruksjonen i Mjøstårnet er basert på limtre.

WT-T-skruen tilfredsstiller de strenge kravene som ETA (europeisk teknisk godkjenning) stiller, og konstruksjonen er optimalisert for å kunne håndtere trykk-, strekk- og tverrbelastninger. WT-T-skruen vil bli en viktig sikkerhetskomponent i konstruksjonen av Mjøstårnet.

Mjøstårnet, bygges med omtanke

– Det er viktig at vi ikke bare bygger raskt og effektivt, men også med varme, omtanke og respekt for de som skal bo der og som kommer etter oss. Mjøstårnet viser virkelig at det er mulig, sier Fredrik Malmberg. Vi må ikke slurve med det vi overlater til neste generasjon.

Moelven Limtre AS blir totalunderentreprenør for Mjøstårnet. De skal levere limtre, Kerto- og massivtrekonstruksjoner til prosjektet. Ringsaker Takelementer AS monterer treelementene for Moelven Limtre AS.

Du finner mer informasjon om WT-T i denne tidligere pressemeldingen

For mer informasjon , kontakt:

T 47 679 214 40
M 47 930 43058

Teknisk salg Tre
Peter Engstrøm-Øren
E-post: engs@sfs.biz
T 47 489 96 605

Fredrik Malmberg, Brand & Marketing Manager Northen Europe
T 46 152 71 50 34

Vi har siden oppstarten i Norge i 1982 vært etablert på Lørenskog nord for Oslo hvor vi pr. i dag er 10 ansatte. Totalt på verdensbasis er vi ca 7000 ansatte og utvikler, produserer og leverer produkter innen bygg, elektro, bil og flyindustrien.  Vi har et lite avdelingskontor i Trondheim

I Norge er hovedmarkedet innen ulike bygg segmenter som tak, fasade og trekonstruksjoner.  Våre dedikerte medarbeidere i Norge eller utlandet besitter god kompetanse innen sit fag og er gjerne behjelpelig med råd for korrekt innfesting i din konstruksjon .

Fredrik Malmberg, varemerke- og markedssjef hos SFS
– Det er viktig at vi ikke bare bygger raskt og effektivt, men også med varme, omtanke og respekt for de som skal bo der og som kommer etter oss. Mjøstårnet viser virkelig at det er mulig. Vi må ikke slurve med det vi overlater til neste generasjon.
Fredrik Malmberg, varemerke- og markedssjef hos SFS