Helseforsikring i vekst

Report this content

Ferske tall for helseforsikring foreligger fra Finansnæringens Hovedorganisasjon (FNH) og viser at 20 000 norske kvinner og menn nå har tegnet behandlingsforsikring enten privat eller gjennom arbeidsgiveren i forsikringsselskaper som er medlem av FNH.

Helseforsikring eller behandlingsforsikring innebærer at den forsikrede er garantert rask konsultasjon hos fysioterapeut, psykolog og legespesialist med påfølgende behandling – om nødvendig med innleggelse på sykehus og operative inngrep. Totalt antall med helseforsikring økte fra 2003 til utgangen av 2004 fra ca. 14 000 til over 20 000 - kraftigste økning siden denne typen forsikringer ble lansert her i landet. Forsikringsselskapet Skandia, som arbeider mest med kollektive avtaler gjennom arbeidsgiverne, registrerer nær dobling av antall forsikrede fra 2003 til 2004 og tar nå 1/3 av dette markedet. Vi måler jo markedsandeler i forhold til tallene som Finansnæringens Hovedorganisasjon publiserer for de forsikringsselskapene som er medlemmer av FNH. I tillegg kommer et visst antall personer som er dekket gjennom Vertikal, som ikke er medlem av FNH, sier Berthelsen. - Og den store økningen ser ut til å komme i 2005, sier Skandias adm. direktør Tore Berthelsen. - Vi har aldri registrert en så kraftig vekst som den vi nå ser i starten på 2005. Vi tror faktisk at helseforsikring får sitt gjennombrudd i Norge i år slik denne forsikringsformen for lengst har fått både i Sverige og Danmark. Skandia foretok i høst en markedsundersøkelse for å måle synspunkter omkring behandlingsforsikring. Undersøkelsen, som ble gjennomført av TNS Gallup, viste at 74% av de spurte mente at arbeidsgiver bør kjøpe helseforsikring til sine ansatte. 40,2% bekreftet at de er redde for å havne i en offentlig helsekø, og 45,4 % av de spurte mente at slik forsikring er et positivt tiltak som ikke medfører at andre presses ut av helsekøene. - Holdningene er svært positive og viser at 3 av 4 nordmenn gjerne vil ha helseforsikring. Når så bare drøyt 20 000 har slik forsikring i dag, kan det ligge an til solid vekst i porteføljen i tiden fremover, mener Tore Berthelsen. -------------------------------------------------- For mer informasjon kontakt gjerne: Tore Berthelsen, Skandia Forsikring avd. Norge Telefon: 23 10 63 90 Mail: 23 10 63 91 --------------------------------------------------