Flere tør ta risiko for høyere renter

Interessen for obligasjonsfond har skutt til himmels siste måneden. Det tyder på at mange er villige til å skru opp risikoen i håp om bedre vekstvilkår for sparepengene.

Kredittobligasjonsfondet Holberg Kreditt står alene for hele 50 % av nettotegningen i fond i Skandiabanken siste måneden. Dette tyder på at mange er lei av lave innskuddsrenter. De flytter sparepengene sine til produkter med noe høyere risiko for å få mer ut av sparingen.

-Vi ser en klar tendens til at kunder som har spart penger på bankkonto i lang tid ønsker råd om fondssparing. Mange av disse velger nå å plassere pengene i obligasjonsfond. Tidligere ble obligasjonsfond ofte handlet i av folk som solgte seg ut av aksjefond og inn i rentefond, men nå er det i større grad høyrentepenger som blir brukt, sier investeringsrådgiver Magnus Selven.

Stadig flere får med seg oppgangen
At mange har fått øynene opp for å spare mindre tradisjonelt viser seg også ved at interessen for spareavtaler i fond øker. I følge  Verdipapirfondenes forening har nærmere 500 000 nordmenn en spareavtale i fond. Tallene viser også at fondssparere økte sine midler i verdipapirfond med 106 milliarder kroner til rekordhøye 663 milliarder kroner i 2013. Det aller meste av økningen skyldes verdistigning som følge av sterke aksjemarkeder.

-Denne oppgangen får du ikke med deg dersom du sparer alle pengene dine på bankkonto. Historisk har aksjemarkedet generelt gitt betydelig høyere meravkastning sammenlignet med sparing i bank. Vi ser at stadig flere plasserer høyrentepenger inn i spareavtaler, noe som gjør at flere får med seg oppgangen, sier Selven.

Løper etter kortsiktig avkastning
S
iste måneden har hovedindeksen på Oslo Børs steget med rundt 10 %, og er nå på sitt høyeste noen sinne. Dette fører til at mange lar seg friste til å kjøpe fondene som har steget mest.

KLP Aksje Norge Indeks II følger indeksen tett , og har blitt svært ettertraktet. Fondet har hatt nest størst nettotegning i Skandiabanken siste måneden.

-Dette viser et typisk mønster: Fond med god avkastning fungerer som en gulrot hengende foran et esel. Folk springer etter kortsiktig avkastning og glemmer ofte sin opprinnelige langsiktige spareplan, sier Selven, som minner om at det å kjøpe et fond som har gitt stor gevinst på kort tid, ikke gir garanti om høy avkastning i framtiden.

-Mange ender gjerne opp med å kjøpe når fondet har steget i verdi, og selge når markedet har sunket igjen. Det er lite gunstig timing, avslutter Selven.

Mest kjøpt siste måneden:

1. Holberg Kreditt

8. SEB Bioteknik - Lux utd
  9. Holberg Kreditt
  10. Storebrand WGA Health Care

Størst netto tegning siste måneden

1. Holberg Kreditt
  2. KLP Aksje Norge Indeks II
  3. Delphi Nordic
  4. Storebrand Obligasjon+
  5. Storebrand Vekst
  6. DNB Global Indeks