Fondssparere skeptiske til dommedagsprofetier

På tross av hyppige skriverier om verdens angivelige undergang i morgen, er det lite som tyder på at private småsparere er særlig bekymret. Ferske tall fra Skandiabanken viser at sparingen i fond fortsetter å øke.

Årets tre siste måneder viser en jevn økning i fondshandel. Desember er den beste måneden siden mars når det gjelder netto nytegning i fond. Antall spareavtaler fortsetter også å øke, for menn og kvinner i alle aldre.

-Dette viser at mange prioriterer å spare til fremtidige formål. Vi synes kundene våre er fornuftige, og håper de fortsetter sparingen fremover. Så sant verden ikke går under med det første er det smart å sette av et beløp hver måned, sier Ole Bernhard Larsen, produktansvarlig for aksjehandel, fond og sparing i Skandiabanken.

Økt fondshandel i november og desember

Få har hatt troen på en børsoppgang i år, og mange har plassert sparepengene i bank fremfor i aksjefond. Denne trenden var tydelig gjennom hele sommeren og høsten, men er nå i ferd med å snu. Handelen hittil i desember er dobbelt så stor som i hele november. Og da var november var en god måned, målt i nettokjøp av fond.

-Tallene viser også at netto nytegning i fond er langt høyere i 2012 enn i 2011. Mange av våre konkurrenter opplever at 2012 har vært et labert år når det gjelder handel med fondsprodukter. Jeg er ganske sikker på at det er kombinasjonen av bevisste kunder og gebyrfrihet på fondshandel som gjør at Skandiabanken i denne sammenheng har gått mot strømmen, sier Larsen.

Knallår for fond målt ut fra avkastning

2012 har vært et meget bra år for de som har tatt risikoen med å spare i fond. Hele 420 av de 470 ulike fondene i Skandiabankens fondsutvalg har hatt positiv avkastning. 45 ulike fond har hatt en vekst på mer enn 10 prosent.

-2012 har vært et glimrende marked for de som har vært posisjonert i aksjefond. Eksotiske markeder topper med superavkastning. Tyrkia er eksempelvis beste land i verden med flere fond som har steget mellom 35 og 50 prosent. Her topper East Capital Tyrkia med hele 50 prosent, sier Tommy El Sayed, leder for finansrådgivning i Skandiabanken.

Til tross for krisen i Europa går også europeiske aksjefond så det suser. Mange av fondene har hatt mer enn 20 prosent avkastning siden nyttår. Noen kjente europeiske fond er:

Odin Europa SMB +32 %

Odin Europa +23 %

Danske Invest Europe Small Cap +24 %

Tre etiske fond på topp blant Norge-fond

I kategorien Norge-fond har 15 av 20 ulike fond oppnådd høyere avkastning enn 9 prosent. Her topper tre etiske fond fra forvalteren Alfred Berg med avkastning på over 20 prosent. Billige indeksfond i Norge har gitt ca. 15 prosent avkastning

-Det å ta risiko har gitt god uttelling i år. Imidlertid er det få av våre kunder som har plassert sparepengene sine i europeiske fond eller eksotiske fond med høy risiko. Vi er likevel optimistiske med tanke på 2013. Fondshandelen er økende, noe som viser at folk har begynt å få troen tilbake på fond som et godt spareprodukt, sier El Sayed.

10 mest kjøpte fond desember

8. Nordea Småbolag Norden

9. Holberg Likviditet

10. Alfred Berg Norge Acc