Vestlendinger taper penger

Nesten halvparten av innbyggerne på Vestlandet vet ikke hva de betaler i rente på boliglånet sitt. – Det gjør at de kan tape flere titalls-tusen kroner i året, sier Leif-Kjartan Bjørsvik, kommunikasjonssjef i Skandiabanken.

I en spørreundersøkelse Sentio har gjort for Skandiabanken sier 45 prosent av vestlendingene at de ikke vet hva de betaler i rente. Bare folk i Nord-Norge «slår» vestlendingene med 46 prosent. Det er folk i Midt-Norge som best kjenner renten sin da 29 prosent oppgir at de ikke vet hvilken rente de betaler på boliglånet.

– Når man ikke vet hva man betaler er det stor sannsynlighet for at man betaler for mye, sier Leif-Kjartan Bjørsvik, kommunikasjonssjef i Skandiabanken.

Prisbevisste kunder kjenner renten sin og bytter gjerne bank for å få bedre betingelser. Undersøkelsen viser også at ønsket om lavere rente er den vanligste grunnen til å bytte bank. Likevel er det få som bytter bank.

– Kundene må bli mer bevisste og kritiske. Det er enkelt å bytte bank, så bruk Forbrukerrådets tjeneste finansportalen.no for å finne bedre rente, sier Bjørsvik.

På et boliglån på tre millioner kroner kan det være så mye som 30.000 kroner å spare i året på å bytte bank, viser Finansportalen.

Kommunikasjonssjef Leif-Kjartan Bjørsvik | Mob. 900 41 162 | E-post: lkb@skandiabanken.no