Edel Design vinner av den Nasjonale Bygdeutviklings-prisen 2009!

Report this content

Edel Design AS fra Nes i Ringsaker, Hedmark er vinner av årets Nasjonale Bygdeutviklingspris. Edel Design er et nytt, norsk klesmerke basert på rene naturmaterialer som designes og produseres i Norge. Selskapet er startet av gründeren Edel Urstad.

Det er Innovasjon Norge som står bak denne prisen som henger høyt for norske gründere og innovatører som forvalter landbrukets menneskelige og materielle ressurser. Naturmaterialer Edel bruker kun naturmaterialer i produksjonen; ull, skinn, silke, lin og hamp. Bomull er konsekvent valgt bort på grunn av den ekstremt ressurskrevende og ødeleggende produksjonen for jordsmonn og grunnvannsnivå. Hun vil bidra til å gi de andre naturmaterialene et statusløft, og å fremme de fantastiske kvalitetene som blant annet ull innehar. Edel Design har vist god vekst på kort tid gjennom å være tro mot sine grunnlegende forretningspilarer sier juryen i sin begrunnelse. De har nådd sitt mål med å skape lokale arbeidsplasser og i tillegg fått to polske skreddere til å bosette seg i hjembygden med sine familier. Bedriften har ambisjoner om å etablere seg internasjonalt, i første omgang i Sverige og Danmark. Kortreiste kolleksjoner I en tid hvor det er mye fokus på drive økologisk har Edel Design valgt å satse på kortreiste kolleksjoner fremfor økologiske på grunn av det negative sluttførende CO2 regnskapet. All produksjonen foregår på hennes gård, og låven er omgjort til produksjonslokale og show-room i form av et lekkert, helårsåpent galleri. Bedriften driver også med design og produksjon av smykker. Innovasjon Norges Nasjonale Bygdeutviklingspris Innovasjon Norge kårer en vinner av bygdeutviklingsprisen i hvert fylke. Tre av disse nomineres til den nasjonale Bygdeutviklingsprisen. Juryen vurderer kandidatene etter følgende kriterier: økonomisk resultat og lønnsomhet, sysselsetting, miljøvurdering, utnytting av lokale ressurser, fortrinn og ringvirkninger i lokalsamfunnet, og ikke minst nyskaping og originalitet. For mer informasjon: Edel Design ved Edel Urstad – 62 35 45 04 http://www.designperler.no/ Christine Fløysand, kommunikasjonsrådgiver Innovasjon Norge. Telefon 411 93 097, e-post: chflo@innovasjonnorge.no. Se også www.innovasjonnorge.no/skaperkraft

Tags: