Hele byen leser, igjen!

Lørdag 12. september går startskuddet for Hele byen leser, Norges største felles leseropplevelse. Alexander L. Kiellands bok Fortuna skal leses av hele befolkningen i Stavanger regionen og deles derfor ut gratis fra og med kl. 10.00 på Sølvberget, Stavanger bibliotek og kulturhus.

I forbindelse med Kulturhovedstadsåret 2008 ble prosjektet Hele byen leser en stor suksess. I regi av Sølvberget, Stavanger bibliotek og kulturhus, ble byens befolkning utfordret til å være med og kåre hvilken bok alle skulle lese. Boken som ble valgt var Kaninbyen av Arild Rein, en bok som skapte debatt og engasjement. Nå gjentar vi suksessen og inviterer hele regionen til å lese Fortuna av Alexander L. Kielland. Nytt av året er at vi har fått gode samarbeidspartnere som gjør at vi når ut til mange flere potensielle lesere enn i fjor. Hele byen leser er i år et samarbeid mellom Stiftelsen Arbeid og Kultur og Sølvberget, Stavanger bibliotek og kulturhus. Bak stiftelsen står Næringsforeningen i Stavanger-regionen og LO Rogaland. SpareBank 1 SR-Bank har gitt en økonomisk gave til prosjektet, slik at det har blitt mulig å dele ut boken gratis i 50.000 eksemplarer. Veien fram til å velge en bok av Kielland kom gradvis til oss, etter at Arild Reins Kaninbyen viste direkte til Kiellands Gift, Fortuna og St. Hans fest. Samtidig slo finanskrisen inn over verden for fullt og man begynte å etterlyse bøker som omhandlet finanskrisen. Her trengte Fortuna seg plutselig fram som et soleklart valg. Les mer om boken i vedlegg, og på våre nettsider: www.stavanger-kulturhus.no/soelvberget/hele_byen_leser_fortuna For mer informasjon kontakt: Linn Tønnessen, Prosjektkoordinator Sølvberget, Stavanger bibliotek Mob: 416 89 816 linn.tonnessen@stavanger-kulturhus.no