Hele Rogaland leser Risa

Report this content

Einar O. Risas første roman om M. Kanne & Søn er valgt ut til å bli boken hele Rogaland skal lese i 2010. For tredje år på rad arrangerer Sølvberget, Stavanger kulturhus det store leseprosjektet Hele byen leser.

Denne gangen er det rogalandsforfatteren Einar O. Risas første roman i den såkalte "Kanne-kvartetten", M. Kanne & Søn. 1889-1922 som skal ut til folket. Bredere ut i år også Også i år har Sølvberget med seg samarbeidspartnerene LO Rogaland og Næringsforeningen i Stavanger-regionen. Dette samarbeidet, som også lå til grunn under forrige runde av Hele byen leser, bidrar til at nedlagsfeltet utvides betraktelig; i praksis snakker vi om at "Hele Rogaland leser". Selve leseprosessen starter først i september, under Kapittel 10 - Stavanger internasjonale litteratur- og ytringsfrihetssfestival, og kunne ikke være bedre timet, i følge bibliotek- og kulturhussjef Marit Egaas. God timing - Omtrent samtidig som vi har delt ut den første boka, kommer tredje bind i Kanne-kvartet ut på Tiden Norsk Forlag, som også da gir ut andre boka i pocket-utgave. - Og det at vi i praksis snakker om et ufullendt verk, gjør dette ekstra spennende, følger leder for Næringsforeningen Jostein Soland opp. Håper på lokale Knausgård-tilstander Soland mener at dette kan bidra til å skape noe ekstra rundt prosjektet, først og fremt i forhold til lesernes forventninger. - Kanskje kan vi til og med håpe på en slags liten Knausgård-effekt i forbindelse med denne omgangen av Hele byen leser. Sola foreslo Forslaget om at M. Kanne & Søn. 1889-1922 skulle være boka vi leser i 2010, kom som forslag fra Sola bibliotek, og vokste etter hvert også frem juryens favoritt. - Vi snakker jo dessuten langt på vei om en interkommunal forfatter. Det passer jo bra med at boka skal ut til hele regionen, smiler Jostein Soland og viser til at Risa har tilhørighet til både Sola, Stavanger og for tiden Bryne, hvor forfatteren har vært bosatt siden 1979.