Tre danske fribyer og en friøy klar for ICORN

I denne uken slapp det danske Kulturdepartementet nyheten om at det statlige kunstrådet har bevilget oppstartstøtte til tre fribyer og en friøy (!). Århus, Frederiksber og Odense har allerede meldt seg inn i ICORN, mens Fanø ved hjelp av Kunstrådets bevilgning blir verdens første friøy for forfulgte forfattere.

Den danske regjeringen har forberedt etableringen av fribyordningen i Danmark ved å gjennomføre nødvendige lovendringer, og nå er altså også de statlige bevilgningene kommet på plass. 1,2 mill. danske kroner er satt av til oppstartstøtte til de første fire byene over to år, mens 800 000 er satt av til kulturelle aktiviteter i forbindelse med fribyforfatternes virke. Den nybakte danske kulturminister Per Stig Møller stiller seg entusiastisk bak ordningen: ” Det er virkelig godt, at kommunerne nu stiller op og hjælper forfulgte forfattere til et liv frit for forfølgelse. Regeringen har taget initiativ til fribyordningen, der skal sikre tryghed og arbejdsro til forfattere og skribenter, hvis ytringsfrihed bliver krænket i deres hjemlande. Ved at give disse forfulgte husly og arbejdsro, giver de fire kommuner alle et uvurderligt bidrag til kampen for at sikre ytringsfriheden. De fortjener stor ros”. ICORNs leder Helge Lunde slutter seg til gratulasjonene fra administrasjonssenteret i Stavanger: ”Dette er fantastiske nyheter! Danske myndigheter, kommuner og frivillige organisasjoner har arbeidet i årevis for å få fribyordningen gjennomført i Danmark. Nå ser vi fram til at det hele bryter løs” Se det danske Kulturdepartementets pressemelding her http://www.kum.dk/sw92489.asp, og ICORNs nyhetssak her: http://www.icorn.org/articles.php?var=188 KONTAKT: Helge Lunde Executive Director ICORN www.icorn.org; www.shahrazadeu.org Ph: +47 99582488