14 000 ble SOS-faddere

14 082 nordmenn ble SOS-faddere i løpet av Artistgallaen på TV 2 lørdag kveld. Resultatet er et trygt hjem til enda flere barn.

I løpet av to og en halv time fikk SOS-barnebyer 14 082 telefoner og sms fra seere som ønsket å bli SOS-faddere.

Generalsekretær i SOS-barnebyer Svein Grønnern er stolt og takknemlig over den enorme responsen lørdag kveld.

– Dette har vært en fantastisk kveld. Vi ba det norske folk om støtte til å gi tusenvis av sårbare barn et trygt hjem, og hadde håpet på 5 000 nye faddere. At vi fikk så mange som 14 082 er helt fantastisk, sier Grønnern.

Gir 46 ekstra millioner i året

Den direktesendte Artistgallaen på TV 2 med blant andre Silje Nergaard, Anita Skorgan, Lars Vaular, Agnes Kittelsen og Anders Baasmo Christiansen, skapte engasjement i hele landet. Med mer enn 14 000 nye faddere har SOS-barnebyer nå over 100 000 SOS-faddere i Norge.

Fadderne er selve fundamentet for SOS-barnebyers arbeid. Hver enkelt SOS-fadder er med på å gi barn et trygt hjem. Til sammen bidrar de nye fadderne med mer en 46 millioner kroner i årlige inntekter til SOS-barnebyer.

Alle fadderbidrag går til arbeidet med å gi barn en trygg oppvekst, helsetilbud og utdanning, enten i en barneby med en ny familie, eller sammen med sin biologiske familie i barnebyens nærmiljø. SOS-barnebyer er etablert i 133 land og hjelper totalt 1,9 millioner barn verden over.

Flere faddere på vei

Generalsekretær Svein Grønnern tar den enorme responsen fra TV-seerne som en stor tillitserklæring.

– Tusen takk til alle som fulgte oss på lørdagskvelden og tusen takk til alle som ble SOS-faddere. Nå begynner det viktigste jobben, nå skal vi omsette denne støtten til trygge hjem for barn. Den jobben begynner allerede i dag, sier Grønnern.

Artistgallaen går i reprise på TV 2 klokken 11.00 søndag. Erfaringsmessig vil arrangementet også føre til at mange nye faddere melder seg i uken som kommer.

For mer informasjon, kontakt Synne Rønning, tlf 917 91 411.