4500 nye faddere til SOS-barnebyer

SOS-barnebyer fikk enorm respons under TV 2s Artistgalla 10. april. 4500 ble faddere i løpet av den direktesendte TV-kvelden fra Drammens Teater. - Dette betyr at svært mange barn vil få et trygt hjem, sa generalsekretær i SOS-barnebyer, Svein Grønnern.

I tillegg til mange tusen faddere bidro også regjeringen med 10 millioner kroner. Det samme gjorde SOS-barnebyers hovedssamarbeidspartner Grieg Foundation. Klaus Sonstad, Anette Stai og Halvor Fossum Lauritzsen var blant dem som hadde besøkt SOS-barnebyer i forkant av sendingen, og reportasjene fra Zimbabwe, India og Haiti sørget for at mange valgte å ringe å melde seg som SOS-faddere. SOS-barnebyer venter også at mange vil melde seg de nærmeste dagene. - Å være alene eller miste sin familie er det verste et barn kan oppleve. Som SOS-fadder er du en uunnværlig støtte og hjelp for foreldreløse barn og deres reise mot trygghet og selvstendighet, sier Svein Grønnern, generalsekretær i SOS-barnebyer. Et trygt hjem SOS-barnebyer har jobbet for å sikre barn gode oppvekstvilkår i over 60 år, og er nå etablert i 132 land. Norge er blant de fremste fadderververne i SOS-barnebyer, og står for hele 30 prosent av alle SOS-fadderskap internasjonalt. - Dette er vi veldig stolte av, og jeg ønsker å takke alle SOS-faddere i Norge for det viktige arbeidet de bidrar til, sier Grønnern.