Alene etter jordskjelvet

Alene etter jordskjelvet Mer enn to uker etter jordskjelvet i Pakistan og India har fortsatt tusenvis av barn behov for hjelp. Myndighetene i Pakistan og Azad Jammu & Kashmir har nå gitt SOS-barnebyer ansvar for å lokalisere og hjelpe barn som er alene. SOS-barnebyer har sendt ut flere team med fagfolk for å lete etter barn som er alene og kvinner med barn som har kommet bort fra familien sin. De vil lete på sykehus og i leire i og rundt Muzaffarabad. Sårede barn vil fraktes i helikopter, og andre med bil til SOS-barnebyers nødhjelpssenter i Rawalpindi/Islamabad. I nødhjelpssenteret vil de få husly, mat, medisiner og psykologisk oppfølging. Statsministeren i Pakistan, Shaukat Aziz, har kunngjort at myndighetene gir SOS-barnebyer fullmakt til å hjelpe og følge opp barn som er alene i de jordskjelvrammede områdene. Han omtaler SOS-barnebyer som en respektert, troverdig og svært profesjonell frivillig organisasjon. Myndighetene i Azad Jammu & Kashmir har også gitt SOS-barnebyer fullmakter til å ta et langsiktig ansvar for disse barna. Langsiktig hjelp - Erfaringsmessig vet vi at mange barn blir foreldreløse i katastrofer som denne. Det er derfor behov for hjelp ikke bare til nødhjelpsfasen, men også i et langsiktig perspektiv, sier generalsekretær i SOS-barnebyer, Svein Grønnern. SOS-barnebyer vil arbeide for å gjenforene barna med familiene sine, og sørge for at familiene har mulighet til å ta vare på barna. Barn som har blitt foreldreløse, og som ikke har øvrig familie som kan ta vare på dem, vil få et nytt hjem i en SOS-barneby. Den nye SOS-barnebyen i Muzaffarabad, som ble skadet i jordskjelvet, vil gjenoppbygges. Og hvis det er stort behov, vil det etableres en ny barneby i Mirpur, Azzad Jammu & Kashmir. I tillegg vil den eksisterende, norskfinansierte barnebyen i Dhodial utvides med fem familiehus. Nødhjelpssendinger fra Norge Tidligere denne uken ble en nødhjelpssending med 80 000 energikjeks og 100 000 munnbind sent med fly til Pakistan, i regi av SOS-barnebyer Norge. 720 vintertelt vil ankomme de nærmeste dagene. SOS-barnebyer fraktet også nødhjelp bestående av tepper, telt, tørrmat, melk og vann umiddelbart etter jordskjelvet 8. oktober. SOS-barnebyer har arbeidet i Pakistan siden 1975 og har i dag syv SOS-barnebyer, seks ungdomshus, syv skoler, fire yrkesopplæringssentre, fire sosialsentre og to medisinske sentre i landet. SOS-barnebyer har også lang erfaring fra tidligere nødhjelpsarbeid i Pakistan, blant annet for afghanske flyktninger. SOS-barnebyer har i dag over 1700 prosjekter i 132 land over hele verden. 59 300 barn og unge har sitt hjem i en barneby eller et ungdomshus, og 131 900 går i SOS-barnehager, skoler og yrkesopplæringssentre. Over 900 000 barn og deres familier får daglig hjelp gjennom SOS-barnebyers arbeid. For intervju med representanter fra SOS-barnebyer Pakistan, eller for mer informasjon om SOS-barnebyers arbeid, kontakt: SOS-barnebyer v/informasjonssjef Synne Rønning Mobil 91791411 eller e-post synne@sos-barnebyer.no ------------------------------------------------------------ Informasjonen er sendt gjennom Waymaker http://www.waymaker.no