Barnekonvensjonen styrkes - Mer fokus på barn uten omsorg

SOS-barnebyer la fram nye retningslinjer til Barnekonvensjonen for FNs generalforsamling 20. november. Retningslinjene er nå vedtatt og styrker rettighetene til verdens mest sårbare barn.

Barn skal ikke oppleve å flytte mange ganger på grunn av omsorgssvikt. Barn som må flytte fra foreldrene sine skal ikke skilles fra søsken. Fattigdom alene er ingen årsak til at barna må skilles fra foreldrene sine. Dette er noen av de nye retningslinjene som nå er vedtatt av FN. 143 millioner barn har i følge FN mistet en eller begge foreldrene sine. Viktig vedtak – Vi er godt fornøyd med at FN nå vedtar egne prinsipper som beskytter de aller mest sårbare barna, de som er foreldreløse eller som må vokse opp utenfor egen familie, sier generalsekretær i SOS-barnebyer Norge, Svein Grønnern. Barnekonvensjonen stadfester barns rett til en trygg oppvekst. Den ble enstemmig vedtatt av FNs generalforsamling 20. november 1989, og er ratifisert av alle land i verden bortsett fra USA og Somalia. I Norge er den nå en del av norsk lov. På 20-årsdagen til Barnekonvensjonen ble altså de nye retningslinjene vedtatt som et tillegg til konvensjonen, noe som kan styrke rettighetene og forbedre livet til millioner av vanskeligstilte barn, deres familier og nærmiljø. I 2004 etterlyste FNs komité for barns rettigheter klare retningslinjer som skal hensyntas i omsorgen for de mest sårbare barna. Derfor har SOS-barnebyer ledet et samarbeid med flere internasjonale humanitære organisasjoner og FN-land. Det er derfor svært gledelig at retningslinjene nå er vedtatt, samtidig som Barnekonvensjonens 20-årsjubileum feires verden over. Familien i fokus I de nye retningslinjene prioriteres tiltak som gjør familien bedre i stand til å ta vare på barna sine. Å flytte et barn fra biologisk familie er siste utvei. Hvis dette likevel er løsningen skal det enkeltes barns behov og situasjon være førende for hva slags hjelp som tilbys. Noen eksempler på de nye retninglinjene: -Barn skal ikke oppleve å flytte mange ganger på grunn av omsorgssvikt -Barn som må flytte fra foreldrene sine skal ikke skilles fra søsken -Fattigdom alene er ingen årsak til at barna må skilles fra foreldrene sine -Barn under tre år bør fortrinnsvis vokse opp i et familiemiljø -Hvis det er til fordel for barnet skal det vokse opp i nærheten av biologisk familie slik at kontakt kan opprettholdes -Barn over 18 år skal få tilbud om videre oppfølging (ettervern) hvis det er behov