Fagforbundet signerer ny avtale om drift av SOS-barneby

Byggingen av SOS-barnebyen i Huambo er helfinansiert av Fagforbundets medlemmer. Nå vil Fagforbundet signere en avtale om videre drift av Fagforbundets SOS-barneby.

Fagforbundet vedtok i februar 2005 å inngå et forpliktende samarbeid med SOS-barnebyer. Målet var at medlemmer og ansatte i Fagforbundet skulle bidra til å finansiere bygging og drift av Fagforbundets SOS-barneby i Huambo i Angola. Byggingen startet i februar 2008 og barnebyen ble offisielt åpnet i september 2010. 19 representanter fra Fagforbundet var til stede under åpningen.

Så langt har Fagforbundet samlet inn over 24 millioner kroner til Fagforbudets SOS-barneby i Huambo. Mer enn 3000 av Fagforbundets medlemmer betaler faste bidrag hver måned, og stadig verves nye bidragsytere.

­­­– Dette er et håndgripelig tegn på Fagforbundets solidaritetsarbeid. Prosjektet med å finansiere en SOS barneby har gitt våre hedersord om omtanke og solidaritet et konkret innhold, sier Jan Davidsen.

Fagforbundets leder Jan Davidsen og generalsekretær i SOS-barnebyer Svein Grønnern skal signere avtale om finansiering av driften av Fagforbundets SOS-barneby i Humbo, i Fagforbundets lokaler i
Keysers gate 15 i Oslo, torsdag 12. mai, kl 15.30.

SOS-barnbyen i Huambo:
SOS-barnebyen i Huambo består av 12 familiehus, og
det bor nå 65 barn i barnebyen. Det er gradvis innflytting i husene, ved full kapasitet vil i alt 120 barn få et nytt hjem i barnebyen.

I 2010 åpnet SOS-barnehagen med plass til 100 barn. SOS-skolen i Huambo er nyrestaurert, og det er nå over 600 elever ved skolen. De fleste av barna ved skolen og barnehagen kommer fra nærmiljøet rundt SOS-barnebyen.

SOS-familieprogrammet i Huambo hjelper vanskeligstilte familier i nærmiljøet. Gjennom familieprogrammet får barna tilgang til medisinsk behandling og skolegang. Familieprogrammet gir også rådgivning og yrkesopplæring, sørger for psykososial oppfølging og tilbyr matvaresikkerhet samt hiv- og aidsforebyggende tiltak. Det fokuseres på ”hjelp til selvhjelp”, og målet er at familiene skal klare seg selv og gi barna en trygg og stabil oppvekst.

For mer informasjon
SOS-barnebyer v/informasjonssjef Synne Rønning
Mobil 91 79 14 11 eller e-post synne@sos-barnebyer.no
www.sos-barnebyer.no

SOS-barnebyer er en internasjonal humanitær organisasjon som arbeider for å gi barn et trygt hjem. Vi støtter familier slik at de kan skape et godt oppvekstmiljø for barna sine, og gir barn som trenger en ny familie, et nytt hjem i en SOS-barneby. Vi sørger for utdanning og helsetilbud, enten gjennom egne programmer eller i samarbeid med ansvarsfulle partnere. Målet er at barna skal bli selvstendige voksne og en ressurs for samfunnet sitt. SOS-barnebyer har over 60 års erfaring innen barneomsorg og arbeider uavhengig av nasjonalitet, kultur og religion i 132 land over hele verden.