Nei til returneringsleire

7/5/2008. Regjeringen foreslår å opprette SOS-barnebyer for enslige mindreårige asylsøkere i landet de opprinnelig kommer fra. SOS-barnebyer verken ønsker en slik løsning, eller er forespurt i saken.

Flere medier har de siste dagene hatt saker som omtaler regjeringens forslag om å etablere det de kaller, SOS-barnebyer for mottak av mindreårige asylsøkere som blir sendt ut av landet. Det er viktig for SOS-barnebyer å understreke at dette er en ordning vi ikke ønsker. En eventuell etablering av returneringsleire finansiert av regjeringen er ikke i tråd med profilen på vårt arbeid, vi er heller ikke rådført eller blitt forespurt i saken. Den foreslåtte løsningen er ikke forenlig med vår konseptuelle modell om hva en SOS-barneby er, eller hvem som bør bo i den.

Det er dessverre alt for mange barn i verden som kunne og burde bo i en barneby, og fått den kjærligheten, tryggheten og forutsigbarheten alle barn fortjener. Vi bygger barnebyer for foreldreløse barn som ikke har noe annet alternativ, de aller, aller mest trengende. Vi har forståelse for at hjemsendte asylsøkerbarn er i en vanskelig og sårbar situasjon, men de passer dessverre ikke inn under dagens tolkning av de mest trengende.

For spørsmål kontakt:

Kim Gulbrandsen