Ny modell for barneomsorg i Norge

Ny modell for barneomsorg i Norge – åpning av SOS-barnebyen i Bergen 24. september er det offisiell åpning av Norges første SOS-barneby, i Olsvik i Bergen. Gode relasjoner, stabilitet og omsorg i en familie er det sentrale i barnebyen, som vil ha plass til 32 barn. SOS-barnebyer fyller 60 år i 2009, og jubileet markeres med åpningen av barnebyen i Bergen. Mer enn 60 000 barn på verdensbasis har i dag sitt hjem i en SOS-barneby. Plass til flere barn – Vi vet at mange barn venter på fosterhjem, og at søsken ofte splittes når de trenger en ny familie å bo hos. Dette er også bakgrunnen for etableringen av barnebyen i Bergen, som spesielt har sin styrke i muligheten til å ta imot søsken. Vi har plass til flere barn nå, og håper det vil komme flere i løpet av den nærmeste tiden, sier generalsekretær i SOS-barnebyer, Svein Grønnern. I dag er fem av de åtte familiehusene i barnebyen innflyttet, og det bor barn i tre av dem. Hvert av familiehusene fungerer som fosterhjem, og i en barneby er det barna som blir boende og fosterforeldrene som flytter dersom de må avslutte oppdraget. – Barnebyen kan derfor gi barna større forutsigbarhet og mulighet til å beholde viktige relasjoner i livene sine Barnebyen har også et støtteapparat som avlaster, veileder og støtter foreldrene, sier Grønnern. Barna i fokus Budskapet et trygt hjem for alle barn står sentralt i forbindelse med åpningen av barnebyen i Bergen. Her vil blant andre SOS-barnebyers internasjonale president Helmut Kutin, SOS-ambassadør Trond-Viggo Torgersen, styreforman Sigbjørn Johnsen, SOS-ungdom fra Finland og barn og unge fra lokalmiljøet bidra. Omsorgsmodellen som nå etableres i Norge har sin opprinnelse i Østerrike, og finnes i dag i 132 land. Det er over 100 SOS-barnebyer i Europa og fem i vårt naboland Finland. Fakta om SOS-barnebyen i Bergen SOS-barnebyen i Bergen er et fosterhjemstiltak som spesielt er rettet mot og planlagt for søsken som plasseres sammen. Det er et tilbud til barn som trenger en ny familie å bo hos. Primært er barnebyen et tilbud til barn fra Bergen og Hordaland, men det åpnes for søknader fra hele landet. Barn mellom fire og ti år prioriteres (yngre og eldre søsken får også plass). SOS-barnebyen har åtte familiehus, gjestehus m/hybelleiligheter og felleshus med aktivitetsrom og kontorer. Stabil og langsiktig omsorg er det sentrale i SOS-barnebyers arbeid, og målet er at barna skal kunne utvikle seg og bli selvstendige voksne. Vi arbeider med å gi hvert enkelt barn gode relasjoner, stabilitet og god omsorg i en familie. SOS-barnebyer er en livssynsnøytral organisasjon. Landets kultur og tradisjon preger oppdragelsen, og det blir utvist respekt for det enkelte barns nasjonale, etniske og religiøse egenart. Det er i dag nær 500 SOS-barnebyer og 2 000 SOS-program i 132 land. For mer informasjon www.sos-barnebyer.no SOS-barnebyer v/informasjonssjef Synne Rønning mobil 91 79 14 11 eller e-post synne@sos-barnebyer.no