Retten til et trygt hjem

Retten til et trygt hjem - SOS-barnebyer 60 år I 2009 markerer SOS-barnebyer 60 års internasjonal erfaring innen barneomsorg. Arbeidet for å gi barn et trygt hjem startet i Østerrike etter andre verdenskrig og drives nå i 132 land. I Norge markeres 60-årsjubileet med den offisielle åpningen av SOS-barnebyen i Bergen 24. september. Et trygt hjem er en fundamental rettighet for alle barn. FNs Barnekonvensjon, som nå fyller 20 år, slår fast at ”barn bør vokse opp i et familiemiljø, i en atmosfære av glede, kjærlighet og forståelse”. Helt siden 1949 har SOS-barnebyer jobbet for at barn skal få vokse opp med sine søsken i en omsorgsfull familie i et stabilt hjem, slik at de kan utvikle seg og klare seg som voksne. — Vi har mye å feire, men også mye arbeid som gjenstår. Fortsatt opplever millioner av barn utrygghet, omsorgssvikt og å bli alene. Derfor er vårt arbeid viktigere enn noensinne. Målet er et trygt hjem for alle barn, sier generalsekretær i SOS-barnebyer, Svein Grønnern. Første SOS-barnebyen i Norge I Norge står mange barn i kø for å få fosterhjem, og ofte splittes søsken når barna trenger en ny familie de kan bo hos. Dette var bakgrunnen for etableringen av SOS-barnebyen i Bergen — en ny omsorgsmodell i Norge, som spesielt har sin styrke i muligheten til å ta imot søsken. I Norge som i resten av verden er også stabilitet og langsiktighet viktige prinsipper i arbeidet. — Familien er en oppvekstarena som gir barn de beste forutsetningene for god tilpasning og utvikling. Vi jobber for å få gi hvert enkelt barn gode relasjoner, stabilitet og omsorg i en familie, sier Grønnern. Omfattende internasjonalt arbeid SOS-barnebyer har mer enn 2000 prosjekter, og nær 60 000 barn har i dag sitt hjem i 500 SOS-barnebyer over hele verden. I Europa er det over 100 SOS-barnebyer, og arbeidet drives etter de samme prinsippene som da Hermann Gmeiner grunnla den første barnebyen i Imst i Østerrike for 60 år siden. Fakta SOS-barnebyer ble grunnlagt av østerrikeren Herman Gmeiner. Han ønsket å hjelpe barna som hadde mistet foreldrene sine under 2. verdenskrig og etablerte den første SOS-barnebyen i Imst i Østerrike i 1949. Det er i dag nær 500 SOS-barnebyer og 2 000 SOS-program i 132 land. Det er 100 SOS-barnebyer i Europa, og fem i Finland. SOS-barnebyer har 95 000 SOS-faddere, 8 hovedsamarbeidspartnere, 600 frivillige og rundt 150 000 øvrige støttespillere i Norge. Inntekter i 2008 var 374 mill kr, og 3,5 % av dette var offentlig støtte. Den første SOS-barnebyen i Norge åpnes offisielt 24. september 2009. Stabil og langsiktig omsorg er det sentrale i SOS-barnebyers arbeid og målet er at barna skal kunne utvikle seg og bli selvstendige voksne. Vi arbeider for å få gi hvert enkelt barn gode relasjoner, stabilitet og god omsorg i en familie. For mer informasjon www.sos-barnebyer.no SOS-barnebyer v/informasjonssjef Synne Rønning mobil 91 79 14 11 eller e-post synne@sos-barnebyer.no