Rimi med rekordgave til SOS-barnebyer

Rimi med rekordgave til SOS-barnebyer (Oslo 21.11.2003) Rimi gir 2,5 millioner kroner til Barneaksjonen 2003, SOS-barnebyers landsomfattende bøssebæreraksjon. Dermed runder aksjonen 6 millioner kroner i innsamlede midler allerede før den store avslutningsdagen lørdag. Formålet for årets aksjon er å finansiere byggingen av en ny barneby i El Salvador. Barneaksjonen 2003 avsluttes i morgen, etter at 10.000 bøssebærere har vært i aktivitet i en hel uke. Allerede før alle bøssene er innlevert og innholdet talt opp, har Barneaksjonen rundet 6 millioner kroner. Barneaksjonen går mot rekordresultat, blant annet takket være Rimi. Fredag overrakte driftsdirektør Espen Hoff fra Rimi en sjekk på 2,5 millioner kroner til generalsekretær Svein Grønnern i SOS-barnebyer. "Vi er svært takknemlige for denne støtten fra Rimi til vårt arbeid for foreldreløse barn. Årets Barneaksjon er en imponerende dugnadsinnsats av våre støttespillere, både frivillige og partnere i næringslivet. At vi går mot et rekordresultat gjør at vi kan gi bygge en barneby og et sosialsenter og dermed gi hjelp til hundrevis av barn i El Salvador," sier Svein Grønnern. Rimi har støttet SOS-barnebyer i en årrekke, og har blant annet bidratt til å finansiere en barneby i Colombia. For mer informasjon, kontakt informasjonssjef i SOS-barnebyer Eirik Øiestad, tlf 47 90 10 00 Om SOS-barnebyer gir langsiktig hjelp til foreldreløse og forsømte barn - uavhengig av nasjonalitet, kultur og religion. I SOS-barnebyer får foreldreløse og forsømte barn en ny familie og et nytt hjem, som erstatter den biologiske familien de har mistet eller aldri har hatt. I tillegg arbeider SOS-barnebyer med tiltak i barnebyenes nærmiljø for å gi vanskeligstilte familier muligheten til å hjelpe seg selv til en bedre og mer stabil tilværelse. SOS-barnebyer har over 1500 prosjekter i 131 land. SOS-barnebyer er en av Norges største innsamlingsorganisasjoner. Inntektene i 2002 var ca 223 millioner koner. Vi har 68 000 faddere og ytterligere 200 000 aktive givere. Både i SOS-Norge og i den internasjonale SOS-organisasjonen foregår det et betydelig nyutviklingsarbeid. Vårt sekretariat består i dag av 25 faste medarbeidere. Nærmere opplysninger om SOS-barnebyer finner du på www.sos- barnebyer.no. ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/21/20031121BIT00450/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/21/20031121BIT00450/wkr0002.pdf