Russen gjør gjerne en frivillig innsats

En ny undersøkelse gjennomført blant årets russ viser at hele 66 prosent ønsker å engasjere seg i frivillig arbeid, også i fremtiden. Den viktigste motivasjonsfaktoren er muligheten til å gjøre noe for andre. Det lover godt for Russens Humanitære Aksjon torsdag 11. mars, som gjennomføres til inntekt for SOS-barnebyer

SOS-barnebyer samarbeider med russen for fjerde året på rad. Russens Humanitære Aksjon gjennomføres flere steder i landet, og i løpet av de foregående tre år er over 4,2 millioner kroner samlet inn. Det vil gi skolegang for 360 elever hvert år på SOS-skolen i Livingstone, Zambia, som allerede er i drift og går under navnet ”Russens skole”. Russen har bestemt at 30 prosent av inntektene fra årets aksjon skal gå til barn som er rammet av jordskjelvet på Haiti. – Dersom resultatene fra undersøkelsen blant årets russ er representative for andre i denne aldersgruppen, betyr dette at fremtiden for rekrutteringen til frivillig og humanitært arbeid ser lys ut. Innsatsen så langt har gitt flere generasjoner av vanskeligstilte unge i Zambia et bedre utdanningstilbud, og i år vil også barn rammet av jordskjelvkatastrofen i Haiti få hjelp av russ fra Norge. Det er et stort behov for hjelp, og vi er svært takknemlige for innsatsen, sier generalsekretær i SOS-barnebyer, Svein Grønnern. Russens hovedstyre er også fornøyd med resultatene fra spørreundersøkelsen. – Vi er stolte av at hele 66 prosent av russen ønsker å bruke tid på frivillig arbeid i fremtiden, uten å tenke på egen vinning. Kun en liten prosentandel* oppgir at faktorer som høyere sosial status og jobberfaring på CV-en er motivasjonen for å arbeide for humanitære organisasjoner. Nesten 90 prosent svarer at de vil engasjere seg for å gjøre noe for andre. Vi håper dette kan være med å bryte ned fordommene om at russen bare tenker på seg selv,” sier Jørgen Osnes i Russens hovedstyre. Torsdag 11. mars gjør flere tusen russ en frivillig innsats for SOS-barnebyer, noen bærer bøsser, andre har revy. I år er skoler fra hele ni fylker med på aksjonen, noe som er rekord. – Det er fint å kunne gi barn i fattige land en mulighet for utdanning, noe vi her til lands tar for gitt. Det er viktig å satse på de unges framtid, og derfor oppfordrer vi alle som møter oss på aksjonsdagen om å gi så det monner!”, sier Jørgen Osnes. *1,2 prosent av respondentene sier at de ønsker å engasjere seg i frivillig arbeid fordi de får høyere sosial status, og 6,3 prosent gjør det fordi de vil få jobberfaring på CV-en. Tall fra undersøkelsen: • 15,3 prosent av respondentene sier de i dag deltar i frivillig arbeid for humanitære organisasjoner, 17 prosent av jentene og 12 prosent av guttene. • 66 prosent av respondentene sier de gjerne ønsker å bruke tid på frivillig arbeid, og gjøre noe for andre uten at de personlig tjener på det • Hele 50 prosent av jentene svarer uforbeholdent ja til at de i fremtiden ønsker å bruke tid på frivillig arbeid. Blant guttene svarer 25 prosent ja på dette. • 89,3 prosent oppgir ”å gjøre noe for andre” som motivasjon for å engasjere seg i frivillig arbeid. Undersøkelsen har blitt gjennomført av ROK i samarbeid med SOS-barnebyer og Släger Kommunikasjon. Totalt 2973 av årets russ i ulike deler av landet har avgitt svar.