SOS-barnebyer takker det norske folk: Over 9 millioner til barna på Haiti

Gjennom nye faddere og enkeltdonasjoner har SOS-barnebyer Norge fått tilsagn på over 9 millioner kroner, til både nødhjelpsinnsats og langsiktig arbeid for barn på Haiti. SOS-barnebyer har vært på Haiti siden 1979. Givergleden hos det norske folk etter jordskjelvkatastrofen gjør det mulig gjør det mulig å hjelpe flere barn.

SOS-barnebyer vil ta et langsiktig ansvar for mange av de barna som har blitt foreldreløse som følge av katastrofen. Hjelper flere barn – Givergleden vi opplever hos det norske folk i disse dager gjør det mulig for oss å gi langsiktig omsorg til flere barn, sier generalsekretær i SOS-barnebyer Norge, Svein Grønnern. I tillegg til dagens program som består av to SOS-barnebyer, to skoler og fire familieprogram, vil både nødhjelpsprogram og flere langsiktige program bli startet. SOS-barneby – base for nødhjelp SOS-barnebyer er godt etablert i Latin-Amerika. SOS-Haiti er en lokal organisasjon med lang erfaring fra katastrofearbeid. I samarbeid med SOS-organisasjoner fra Den dominikanske republikk, Costa Rica og Peru har de startet nødhjelpssendinger til Haiti. Barnebyen i Santo, 15 kilometer utenfor Port-au-Prince, vil bli brukt som base for nødhjelpen, som blant annet vil bestå av mat, medisiner, rent drikkevann, klær og midlertidig husly for barn og familier som har mistet sine hjem i jordskjelvet. Barn uten familie viktigste målgruppe De viktigste målgruppene for SOS-barenbyers arbeid i katastrofer er barn som er kommet bort fra sine foreldre og enslige mødre med barn. Fremgangsmåten er å samle barna og gi dem beskyttelse i egnede lokaler, og starte arbeidet med å gjenforene dem med sin familie. Hvis gjenforening er umulig, vil SOS-barnebyer ta et langsiktig ansvar for å gi barna et trygt hjem ved å bygge en eller flere barnebyer. Blant de 500 barnebyene på verdensbasis er svært mange blitt etablert fordi SOS-barnebyer etter katastrofer og krig tar ansvar for barn som er alene. Haiti-jordskjelvet er et slikt eksempel. Samarbeid med UNICEF SOS-barnebyers arbeid på Haiti er anerkjent, og flere internasjonale organisasjoner, blant annet UNICEF, har de siste dagene tatt kontakt for å samarbeide om å gi omsorg til barn. Fakta om SOS-barnebyer på Haiti SOS-barnebyer Haiti ble grunnlagt i 1979. Haiti er et av verdens fattigste land, og har flere ganger blitt rammet av naturkatastrofer. Vi hjelper mange tusen barn og deres familier på Haiti, fordelt på følgende program: 2 SOS-barnebyer og ungdomshus (for 600 barn og ungdommer) 2 SOS-skoler og SOS-yrkesopplæringssentre (for 1800 elever) 4 SOS-familieprogrammer (for mer enn 2500 barn og deres familier) Norske faddere: Ca 1000 norske SOS-faddere støtter SOS-barnebyers program på Haiti. For å hjelpe barna på Haiti kan man bli Haiti-fadder på www.sos-barnebyer.no eller benytte kontonummer 8380 08 73730.