Usynlig julegjest - en alternativ julegave

Usynlig julegjest - En alternativ julegave Hjemme hos Liv Ullmann blir det dekket til en ekstra gjest i julen. En som ikke fysisk er til stede. En usynlig julegjest. – Ved å invitere en usynlig julegjest gir du ikke bare en meningsfull julegave, du gir også barn en ny fremtid, sier Liv Ullmann. Kampanjen ”Inviter en usynlig julegjest” har blitt en tradisjon for SOS-barnebyer, og for mange givere i Norge. Budskapet er å ha et barn med seg i tankene under julefeiringen, en usynlig julegjest. Dette gjør du ved å gi en gave til SOS-barnebyer og foreldreløse barn over hele verden. Mange av SOS-barnebyers støttespillere har det som en tradisjon å støtte aksjonen, enten som et alternativ, eller i tillegg til innkjøp av julegavene. Noen utfører også en symbolsk handling ved å dekke på til en eller flere usynlige julegjester rundt middagsbordet på julaften, slik det blir gjort hjemme hos Liv Ullmann. – Jeg synes det er viktig å gi gaver med mening, men det er ikke alltid like lett. Støtte til SOS-barnebyers julegjestkampanje er en meningsfull gave, sier Ullmann, som også er SOS-fadder. Et nytt hjem til jul - Mange barn har ”et hjem” øverst på sin ønskeliste. Hva er vel bedre enn å kunne oppfylle dette ønsket, spør Ullmann. Hun mener den beste julegaven et foreldreløst barn kan få, er et liv fylt med kjærlighet, omsorg og trygghet. - Gjennom SOS-barnebyer kan man være sikker på at hjelpen kommer frem til de som trenger den, sier Ullmann, og henviser til sine besøk i flere barnebyer rundt om i verden. SOS-barnebyer gir foreldreløse og forsømte barn en familie og et trygt hjem, hjelper dem til å skape sin egen fremtid og tar del i utviklingen av deres lokalsamfunn. Organisasjonen er politisk og religiøst nøytral, og arbeider uavhengig av nasjonalitet, kultur og religion. SOS-barnebyer har i dag over 1700 prosjekter i 132 land over hele verden. 59 300 barn og unge har sitt hjem i en barneby eller et ungdomshus, og 131 900 går i SOS-barnehager, skoler og yrkesopplæringssentre. Over 900 000 barn og deres familier får daglig hjelp gjennom SOS-barnebyers arbeid. Bilde www.sos-barnebyer.no/liv-ullmann.jpg Foto: Frank Micelotta – Ved å invitere en usynlig julegjest gir du ikke bare en meningsfull julegave, du gir også barn en ny fremtid, sier Liv Ullmann. Kontakt SOS-barnebyer v/informasjonssjef Synne Rønning, mobil 91791411 eller e-post synne@sos-barnebyer.no www.sos-barnebyer.no ------------------------------------------------------------ Informasjonen er sendt gjennom Waymaker http://www.waymaker.no