Vekst for SOS-barnebyer

2008 ble nok et rekordår for SOS-barnebyer. Resultatet på 377 millioner kommer hovedsakelig fra private givere, og støtten til organisasjonen fortsetter å øke til tross for finanskrisen. — Vi er svært takknemlige for at flere velger å bli SOS-faddere, og at det til tross for internasjonale økonomiske utfordringer fortsatt er økt giverglede i Norge. Det frivillige engasjementet øker og givergleden i næringsliv og organisasjoner holder stand. Sammen med våre faddere, givere og andre støttespillere gir vi stadig flere barn et trygt hjem, sier generalsekretær i SOS-barnebyer Svein Grønnern. Organisasjonens inntekter, som økte fra 365 mill i 2007 til 377 mill i 2008, kommer hovedsakelig fra privatpersoner og de mer enn 92 000 SOS-fadderne på landsbasis. Det er også fadderne som står for det meste av inntektsveksten så langt i 2009. Svein Grønnern understreker betydningen dette har for organisasjonens arbeid. - Støtten fra våre faddere sikrer barn over hele verden en trygg oppvekst, utdanning og mulighet til å skape seg en bedre fremtid. At giverne kan se resultater av bidraget sitt og at de gir til noe som varer, er trolig også en viktig årsak til veksten i våre inntekter. Ny barneby i Bergen I 2008 kunne åtte SOS-barnebyer og ni andre SOS-program åpne som følge av inntekter fra SOS-barnebyer Norge, blant annet den første norske barnebyen i Bergen. Samlet får over 1,2 millioner barn og deres familier hjelp gjennom organisasjonens arbeid. Et stadig viktigere område i arbeidet er hjelp til selvhjelp for utsatte familier i barnebyenes lokalmiljø. Et trygt hjem i 60 år I 2009 markerer SOS-barnebyer 60 års internasjonal erfaring innen barneomsorg. Arbeidet for å gi barn et trygt hjem startet i Østerrike etter andre verdenskrig og drives nå i 132 land. I Norge markeres 60-årsjubileet med den offisielle åpningen av SOS-barnebyen i Bergen i september. Utfyllende årsrapport finnes på www.sos-barnebyer.no For mer informasjon kontakt SOS-barnebyer v/informasjonssjef Synne Rønning mobil 91 79 14 11 eller e-post synne@sos-barnebyer.no