Gave til Hålogaland Teater (pressemelding)

SpareBank 1 Nord-Norge gir 6 millioner kroner fra gavefondet til Hålogaland teater og til oppsetning og produksjon av 6 forestillinger i perioden 2009-2011.

De to siste årene har SpareBank 1 Nord-Norge gjennom tildelinger fra gavefondet bidratt til at Hålogaland Teater har kunne utvikle og bygge opp teatrets kompetanse innen musikalsjangeren, dette gjennom oppsetning av forestillingene Cabaret i 2007, Jul på Månetoppen og Chicago i 2008. De tre forestillingene er sett av over 33.000 personer og mottok svært gode anmeldelser i pressen og hos publikum.

-Først ut i 2009 er "Hærmennene på Helgeland" av Henrik Ibsen. Dette blir en ung og spenstig eventyrfortelling i moderne drakt og med unge skuespillere i hovedrollen, forestillingen skal også ut på turné. Til høsten kan publikum glede seg til forestillingen "Bør Børson flytter nordover". Hålogaland teater har fått tillatelse til å la vår alles kjære og kjente Bør komme fra Olderdalen i Nord-Troms, i en forestilling som handler om investeringer og flaks. Tematikken er både morsom og tidsriktig, sier teatersjef Iren Reppen.

_Et rikt kulturliv er med på å skape attraktivitet og bolyst i vår region, og vi tror at kultnæringen vil komme til å spille en større rolle i nyskapende og bærekraftig samfunnsutvikling i tiden fremover sier adm. direktør Hans Olav Karde.

-Hvilke produksjoner som skal settes opp i 2010 og 2011 vil vi komme nærmere tilbake til. Vi er svært glade for gaven fra SpareBank 1 Nord-Norge, den bidrar til at Hålogaland Teater vil kunne sette opp spennende og spektakulære forestillinger i tiden fremover, til glede for publikum i landsdelen, fortsetter Reppen.

Dette er SpareBank 1 Nord-Norges gavefond
  • Fond til formål innen kunnskap og forskning, kultur og tiltak spesielt rettet mot barn og ungdom.
  • Fondet har per i dag en kapitalbase på ca. 100 millioner kroner.
  • Sparebankloven gir sparebankene anledning til å avsette inntil 25 prosent av årsoverskuddet til gaver til allmennyttige formål. SpareBank 1 Nord-Norge avsatte 104 millioner kroner til gavefondet i 2007.
  • Gavefondet er en viktig del av SpareBank 1 Nord-Norges samfunnsengasjement og skal bidra til vekst, utvikling og bolyst i landsdelen.
Om SpareBank 1 Nord-Norge
SpareBank 1 Nord-Norge er en ledende leverandør av finansielle tjenester og produkter til person- og bedriftsmarkedet og offentlig sektor i landsdelen. Banken har en samlet kundebase på ca. 245 000 personkunder, ca. 40 500 bedriftskunder inklusiv offentlig sektor, lag og foreninger, og omlag 100 000 forsikringskunder. Banken er representert gjennom 81 kontorer i Finnmark, Troms, Nordland og på Svalbard. SpareBank 1 Nord-Norge har et eget representasjonskontor i Murmansk (Russland), og er medeier i den russiske banken Bank Tavrichesky OJSC som har hovedkontor i St. Petersburg (Russland).

For ytterligere informasjon kontakt informasjonsdirektør Kjell Kolbeinsen på telefon 908 52 677 eller teatersjef Iren Reppen ved Hålogaland Teater i Tromsø på telefon 950 68 839.

Tromsø, 27. november 2008
for SpareBank 1 Nord-Norge