Gode råd om bruk av kort og nettbank på ferie

Før du reiser på ferie kan det være lurt å planlegge bruk av både kort og nettbank. Her er noen gode råd og tips fra banken.

-Dersom du skal på ferie, og planlegger å bruke NettBank fra en fremmed PC er det grunn til å være ekstra forsiktig, oppfordrer informasjonssjef Leif-Arne Kristiansen i SpareBank 1 Nord-Norge.

I ferietiden tar mange i bruk NettBanken på andre pc'er enn de bruker til vanlig. Ved bruk av fremmed PC må man tenke på at sikkerhetsprogrammer som brannmur og antivirus ikke nødvendigvis er installert. Av den grunn er det viktig å ha ekstra fokus på sikkerhet når man skal ta i bruk NettBanken.

Vær varsom med internettkaféer
-Vi anbefaler at man legger opp betalinger til forfall før avreise, samt bruk av telefonbankens utenlandsnummer ved saldoforespørsel. Skulle det likevel være nødvendig å ta i bruk NettBanken på ferie så vær varsom ved bruk på internettkaféer og lignende. Her er det ofte utdatert programvare og dårlig sikkerhet. I flere tilfeller vil da heller en PC på hotellet der du bor være å foretrekke, sier Kristiansen.

Ha spesielt fokus på følgende punkter ved bruk av NettBanken på fremmed PC:
- Hendelser i NettBanken som avviker fra det normale
- Kontrollér at trafikken er kryptert (https i adresselinjen)
- Ikke motta hjelp fra ukjente og pass på å skjule inntasting av passord og kode for uvedkommende

Ta med to kort
-Når det gjelder kortbruk anbefaler vi at man tar med minst to kort. Det gir deg ekstra trygghet dersom du mister et kort eller slipper opp for penger. Ta med både et bankkort og et kredittkort, og gjør det til en regel å bruke kredittkortet når du er på reise. Da går det ikke ut over de pengene du har på brukskontoen din om du skulle bli utsatt for en svindel, forkarer Leif-Arne Kristiansen.

Det gir deg ingen ekstrakostnader å bruke kredittkort. De aller fleste kredittkort tilbyr deg null rente i inntil 45 dager, noe som gjør at du rekker å gjøre opp så snart du er tilbake fra ferien.

Når det gjelder kortbruk bør du også tenke på følgende:

• Sjekk hvor mye penger du har på kontoen før du drar utenlands. Det er kun norske banker som gir saldo.
  • Sjekk utløpsdato på kortet før du reiser. Forny i god tid før avreisedato.
  • Spar på kvitteringer fra uttak av penger og handel i butikker. Kontroller dem mot kontoutskrift når du kommer hjem.
  • Pass på PIN-koden. Husk å skjule koden når du tar ut penger av minbank. Ikke skriv ned koden, røp aldri koden til fremmede.
  • Legg aldri kortet igjen i baren. Dersom kortet ditt blir misbrukt på denne måten kan det bli ansett som uaktsomt, og du må erstatte tapet selv.
Er du usikker på noe så ikke nøl med å ta kontakt med kundeservice i din bank.

Kundesenteret til SpareBank 1 Nord-Norge treffer du på telefon 02244 eller +47 915 02244 fra utlandet.

Informasjonssjef Leif-Arne Kristiansen treffes på telefon 928 38 770.

Om SpareBank 1 Nord-Norge
SpareBank 1 Nord-Norge er en ledende leverandør av finansielle tjenester og produkter til person- og bedriftsmarkedet og offentlig sektor i landsdelen. Banken har en samlet kundebase på ca. 245 000 personkunder, ca. 40 500 bedriftskunder inklusiv offentlig sektor, lag og foreninger, og omlag 100 000 forsikringskunder. Banken er representert gjennom 81 kontorer i Finnmark, Troms, Nordland og på Svalbard, samt et eget representasjonskontor i Murmansk, Russland.