Nå kan du overføre penger med stemmen

SpareBank 1 Nord-Norge lanserer nå en ny tjeneste som lar norske bankkunder overføre penger kun ved å bruke stemmen. Dette er den første talestyrte banktjenesten i Norge.

I første omgang vil tjenesten kun omhandle overføring mellom egne konti, men målet på sikt er å gjøre tjenesten tilgjengelig for alle slags overføringer og betalinger. Lanseringen er dermed startskuddet for ett av de viktigste utviklingsområdene for banknæringen i årene som kommer.

– Bankene blir mer og mer digital og vi jobber kontinuerlig med å finne områder der vi kan anvende teknologi til å forenkle og forbedre våre kunders hverdag. Her er talestyring et viktig satsingsområdene, sier Ronni Møller-Pettersen, konserndirektør for salg og kunderelasjoner i SpareBank 1 Nord-Norge.

Be mobilen om å overføre penger

Tjenesten er utviklet av SpareBank 1, og konserndirektøren ser flere anvendelsesområder:

– Vi er fortsatt i en tidlig fase. Den tjenesten vi nå lanserer gjør at du selv kan overføre penger fra en konto til en annen ved å bruke stemmen, sier Møller-Pettersen.

Den nye tjenesten lar iPhones talestyrte assistent Siri få tilgang til å overføre penger mellom egne kontoer i mobilbanken. Så snart tjenesten er aktivert i mobilbanken, kan du for eksempel be Siri overføre 500 kroner til sparekontoen din eller 200 kroner til kontoen til barnet ditt.

– Det kan være nyttig for en familie med felles konti, med rask overføring av penger til ungene eller mellom ektefeller. Målet etter hvert er at kunder som har behov for det skal kunne utføre de fleste tjenester ved bruk av talestyrte assistenter, sier Møller-Pettersen, og påpeker at tjenesten kan være spesielt nyttig for eldre og kunder med synshemminger.

Kompletterer det menneskelige

– Vi i SpareBank 1 Nord-Norge tror på lokal tilstedeværelse, og vi er svært opptatt av den gode rådgivningen der møtet mellom mennesker står sentralt. Samtidig verdiøkes disse møtene av ulike former for digitale tjenester, som for eksempel stemmestyrte tjenester. Det er ingen tvil om at det digitale er sentralt i det å skape gode brukeropplevelser for våre kunder, sier Møller-Pettersen.

Til tross for at tjenesten foreløpig tar for seg overføring mellom egne kontoer, er målet at man i fremtiden kan bruke talestyring til å utføre alle typer tjenester. En analyse utført av Gartner viser at 85 prosent av alle kundeinteraksjoner vil håndteres av digitale assistenter innen 2020. Analyseselskapet Ovum spår at antall digitale assistenter vil overgå antall mennesker innen 2021.

Slik fungerer den nye overføringstjenesten:

• Tjenesten vil bli tilgjengelig som en del av SpareBank 1s mobilbank-app til iPhone. Appen må oppdateres til siste versjon.
  • Ved å trykke på «meny» og «innstillinger» i appen, vil Siri dukke opp som et alternativ, og du kan aktivere tjenesten. Merk at du må logge inn med BankID eller BankID på mobil for å kunne aktivere tjenesten.
  • Når tjenesten er aktivert i mobilbanken, starter du Siri på vanlig måte, altså ved å holde inne hjem-knappen, mens du er innlogget i mobilbanken.
  • Tjenesten er tilgjengelig i siste versjon av SpareBank 1s mobilbank-app for iPhone. Den nye versjonen av appen er tilgjengelig i AppStore fra tirsdag 26. juni 2017. Tjenesten fungerer for de som har iOS 10 eller nyere.

Kontaktpersoner i SpareBank 1 Nord-Norge:

• Ronni Møller-Pettersen, konserndirektør Salg og kunderelasjoner, telefon 992 88 216
  • Stein Vidar Loftås, kommunikasjonssjef, telefon 951 26 576