Rentebunnen kan være nådd

SpareBank 1 Nord-Norge har i dag besluttet å sette opp boliglånsrenten med inntil 0,15 prosentpoeng.

– Det er flere indikasjoner på at rentebunnen nå er nådd. Våre finansieringskostnader øker, og det medvirker til at vi nå velger å øke rentene, sier konsernsjef Jan-Frode Janson

­ En rekke banker har satt opp renten den siste tiden.

– Prisen på penger har endret seg, og det er en tett kobling mellom bankenes økte innlånskostnad og renteøkning. Dette gjelder også for oss, sier Janson

Boliglånsrentene har de siste årene vært på et historisk lavt nivå. Janson tror rentene fortsatt vil holdes lave:

– Økningene vi nå ser er å anse som små justeringer. I realiteten har vi hatt negative real renter i en lengre periode.

For nye kunder trer endringene umiddelbart i kraft. For eksisterende kunder vil renteendringen tre i kraft fra 16. januar 2017.

Ny beste veiledende rente blir 2,05 %

Kontakt: