Solid resultat fra SpareBank 1 Nord-Norge

SpareBank 1 Nord-Norge leverer et solid resultat på 918 millioner kroner før skatt per tredje kvartal. Nå bygges fremtidens bank rundt nye digitale tjenester og 16 finanssentre i nord.

For knappe to uker siden ble det kjent at SpareBank 1-alliansen kjøper den norske virksomheten til mCash. Det betyr nye og enklere banktjenester for de nordnorske bankkundene i årene som kommer. Når SpareBank 1 Nord-Norge moderniserer virksomheten kombineres digitalisering med tilstedeværelse i landsdelen.

- SpareBank 1 Nord-Norge omstiller virksomheten og tar opp kampen om de digitale bankkundene i Nord-Norge. Samtidig løfter vi vår tilstedeværelse gjennom 16 finanssentre som tilbyr god rådgivning og hele vår produktbredde til de nordnorske bankkundene. Som landsdelsbank skal vi være tilstede for folk både på digitale flater og i lokalbanken, sier konsernsjef Jan-Frode Janson i SpareBank 1 Nord-Norge.

Innholdet i de nye finanssentrene vil være banktjenester, eiendomsmegling, regnskapstjenester og produktspesialister innenfor blant annet forsikring og plassering. I tillegg tilbyr konsernet banktjenester gjennom mindre lokalbanker i de tre nordligste fylkene.

En av de mest solide i Norden
SpareBank 1 Nord-Norge leverer godt på bankdriften per tredje kvartal, selv om resultatet er noe svakere enn på samme tid i rekordåret 2014.

- Tilbakegangen fra i fjor skyldes i sin helhet svakere finansinntekter. Dette skjer dels på grunn av fjorårets gevinst på salget av betalingsselskapet NETS, og dels på grunn av dårligere avkastning i finansmarkedene. Konsernet fortsetter å styrke både egenkapital og innskuddsdekning. Det gjør oss til en av de mest solide bankene i Norden, sier Janson.

Øker sparingen
I økonomisk urolige tider er det mange som velger å sette sparepengene sine i banken. Dette gjelder også de nordnorske bankkundene. I personmarkedet har innskuddsveksten vært på 7,6 prosent det siste året, mot 6,1 prosent i 2014.

- Til tross for markant oppbremsing i norsk økonomi, ser vi så langt få tegn til svekkelse av økonomien i Nord-Norge. Men økt innskuddsvekst viser at flere ønsker å ha sparepengene sine på konto. Det skyldes kanskje en bekymring for at den nasjonale oppbremsingen vil slå inn også i nord, sier Janson.

-----------------------------------------------------

Kontaktpersoner:
Konsernsjef Jan-Frode Janson, mobil 909 75 183
Kommunikasjonsrådgiver Morten Tønder Albertsen, mobil 901 21 173
Kommunikasjonsrådgiver Lone Helle, mobil 482 55 788

Pressebilder:
Her kan du laste ned pressebilder av konsernsjef Jan-Frode Janson.