SpareBank 1 Nord-Norge kjøper Merkantilservice AS

SpareBank 1 Nord-Norge kjøper regnskapsbedriften Merkantilservice AS. Kjøpet er ledd i bankens satsing på økonomihus.

- Merkantilservice er en betydelig kompetansebedrift innenfor regnskapstjenester i Nord-Norge.  Dette oppkjøpet vil styrke vår satsing på økonomihus i landsdelen, sier adm. direktør Hans Olav Karde i SpareBank 1 Nord-Norge.

Merkantilservice AS er et autorisert regnskapskontor som også dekker rådgivningstjenester innenfor økonomi og virksomhetsutvikling.  Merkantilservice ble etablert i 1982 (AS i 1989) og består i dag av 42 medarbeidere fordelt på 5 kontorer i Troms og Finnmark.  Hovedaksjonærer og gründere i det selgende selskapet Merkantilservice Holding AS er Eivind Simonsen og Tom R. Aasnes.

- Merkantilservice og SpareBank 1 Nord-Norge er to selskaper med sterk nordnorsk forankring som begge er opptatt av å tilby økonomiske tjenester av høy kvalitet til nordnorsk næringsliv. Dette oppkjøpet vil styrke vår posisjon i et marked i positiv utvikling, sier Karde.

Adm. direktør Tom R. Aasnes i Merkantilservice AS fortsetter som leder i selskapet og skal også lede bankens videre oppbygging av et solid økonomihus i Nord-Norge.

- Vi er svært fornøyd med å få SpareBank 1 Nord-Norge som en solid og nordnorsk eier.  Vi tror at dette vil gi flere synergieffekter, spesielt innen teknologisk utvikling og rådgiving, sier Aasnes

SpareBank 1 Nord-Norge har siden høsten 2011 arbeidet for å knytte til seg nordnorske regnskapsbedrifter. I november 2011 overtok banken aksjemajoriteten i Consis Alta AS.

- Vi tar sikte på å utvikle dette forretningsområdet i samarbeid med andre banker i SpareBank 1 alliansen, hvor regionalt eierskap og nasjonalt samarbeid kan bidra til å videreutvikle og bygge lønnsomme virksomheter, sier Karde.

Kjøpet vil bli gjennomført så snart nødvendige offentlige tillatelser foreligger.

Kontaktpersoner:
Konserndirektør i SpareBank 1 Nord-Norge, Rolf Eigil Bygdnes, mobil: 905 19 774