SpareBank 1 SR-Bank (SRBANK): Justert Pilar 2-krav etter evaluering, SREP 2018

Finanstilsynet har ferdigstilt evalueringen av SpareBank 1 SR-Banks risiko- og kapitalvurderingsprosess, SREP, for 2018. Pilar 2-kravet for SpareBank 1 SR-Bank er fastsatt til 1,7 % av risikovektet balanse, ned fra 2 % som ble fastsatt i 2016.

Pilar 2-kravene er knyttet til risikofaktorer som ikke fanges opp av Pilar 1-kravene. Dette tilleggskravet må også dekkes av ren kjernekapital. Kravet til ren kjernekapital for SpareBank 1 SR-Bank blir etter denne avklaringen 13,7 %. I tillegg forutsettes det en margin utover kapitalkravet på om lag 1 %.

SpareBank 1 SR-Bank hadde ren kjernekapitaldekning på 14,7 % ved utgangen av september 2018, inkludert 50 prosent av delårsresultatet. SpareBank 1 SR-Bank anser seg derfor innenfor de myndighetskrav som er gitt hva angår kapitaldekning og vil offentliggjøre revidert kapitalmål i forbindelse med avlegging av foreløpig årsresultat 2018 den 8. februar 2019.

Denne opplysningen er informasjonspliktig etter verdipapirhandelloven § 5-12.

Stavanger, 27. desember 2018

Inge Reinertsen, konserndirektør for økonomi og finans, telefon 909 95 033