Nå blir det brillekrig

Mandag 16. august åpner brillekjeden Specsavers butikk i Kongsberg. Kongsberg har allerede fem optikerforretninger og Specsavers-direktør Jon Steinar Johnsen lover brillekrig.

– Dette er en helt spesiell butikkåpning for oss fordi Kongsberg er Norges eneste by som tilbyr optikerutdanning. Butikken vi åpner i Kongsberg kan være studentenes første møte med Specsavers. I tillegg er det allerede fem andre optikerbutikker i byen, så vi får virkelig muligheten til å konkurrere på pris.

Lover brillekrig
Johnsen røper at Specsavers har tenkt å lage brillekrig når de inntar Kongsberg.

­– Vi mener at også Kongsberg-folket fortjener å få tilgang til billige briller uten å måtte reise helt til Drammen. Vi har alltid en ”killer”-kampanje når vi åpner en ny butikk. Kongsberg-folket kan vente seg en knalltøff priskrig, et bredere tilbud, større valgfrihet og kvalitetsbriller til en gunstig pris slik man også har sett alle steder vi har etablert oss. Vi mener vårt konsept er konkurransekraftig nok til å lykkes også i dette tøffe markedet, og våre konkurrenter skal nok få merke vår inntreden, lover Johnsen.

Optimal plassering
Specsavers har søkt aktivt etter muligheter i Norges brillehovedstad i en rekke år, og har takket nei til flere tilbud om lokaler fordi beliggenheten ikke har vært optimal. Butikken blir på 129 kvadratmeter og ligger i Skolegata 2 der Maigata og Skolegata møter hverandre.

– I Kongsberg har det vært spesielt viktig å få den beste plasseringen og gode eiere til å drive butikken. Nå mener vi at vi har funnet et perfekt lokale og en svært dyktig og erfaren eier og optiker. Butikken har det vi kaller en A+ plassering, forklarer Johnsen.

Kjenner markedet
Eieren av butikken, Lena Aasheim, var ferdig utdannet optiker i 2000 og har erfaring både fra Interoptik og Brilleland. Hun er godt kjent med brillemarkedet i Kongsberg. Siden oktober 2007 har hun jobbet hos Brilleland i byen. Aasheim er ikke skremt av den store konkurransen.

- Jeg er overbevist om at det er et marked for Specsavers her også. De store vinnerne i denne konkurransen blir kundene våre, som vil oppleve at de kan kjøpe kvalitetsprodukter til lavere priser enn de har vært vant til, uten at det går på bekostning av verken servicenivået, den faglige kompetansen eller kvaliteten på synsunersøkelsen, sier Lena Aasheim.

Ekspanderer kraftig
Specsavers ekspanderer stadig og har et mål om å ha 94 butikker i Norge i løpet av en treårsperiode. Med åpningen i Kongsberg har Specsavers 65 butikker og i løpet av året er målet å ha 74 butikker i Norge.

Kongsberg har allerede følgende optikerforretninger: Interoptik, Brilleland, Spiten Synsam, Brillehuset Synsam og Kongsberg Synssenter.

Fakta om Specsavers
Specsavers ble stiftet i 1984 av optikerne Doug og Mary Perkins og er verdens største privateide optikergruppe, og verdens mest hurtigvoksende optikerkjede. Forretningsideen ble til på venteværelsets bordtennisbord på den engelske kanaløya, Guernsey. Selskapet har siden oppstarten forblitt en familiebedrift, og ledes fremdeles av gründerne og deres sønn, John Perkins. Specsavers misjon er å levere briller og kontaktlinser av høy kvalitet, til faste lave priser. Internasjonalt har Specsavers eksistert i 26 år, og kjeden sysselsetter mer enn 26 000 ansatte fordelt på 1500 butikker i 10 land. Butikkene eies og drives av optikere. I løpet av 2009 solgte Specsavers mer enn 15 millioner briller og 18 millioner kontaktlinser. Kjeden er kåret til Storbritannias mest tillitvekkende merkevare i optikerbransjen gjennom åtte år på rad. Kåringen er basert på undersøkelsen Reader's Digest Trusted Brands, en av Europas største og bredeste forbrukerundersøkelser. Utvalget består av 25.000 svar fra 16 land.

Specsavers’ norske butikker eies og drives av optikere (franchise) og tilbyr synsundersøkelser, briller og kontaktlinser. I løpet av fem år har Specsavers solgt mer enn 900 000 par briller til norske brillebrukere. Kjeden er i dag den registrerte optikerkjeden i Norge med høyest markedsandel.

Kontaktinformasjon:
Elin Skjærven Skandsen