Se bedre med kjørebriller

Blendende sol eller svake lysforhold kan gjøre bilkjøring vanskeligere. Nå finnes det egne brilleglass som reagerer på værforholdene og som gjør det enklere å kjøre sikkert. Glassene både forandrer farge og øker kontrastene på det du ser.

Brilleglassene heter Drivewear og kan settes inn i den innfatningen du selv ønsker. Glassene er både fotokromatiske og polariserende, som gjør at du ser bedre i både tåke og sterk sol. Fordelen med glassene er at de forandrer mørkhetsgrad og farge etter hvor lyst det er. Det gjør at du ser godt i både skarpt sollys, tåke, flatt lys og når det begynner å bli mørkt. I tåke med dårlige lysforhold blir brilleglassene grønngule og øker kontrastene, slik at veien, biler og omgivelser kommer tydeligere frem. I vanlig dagslys får glasset en kobbertone som tar bort overflødig lys og gir en behagelig fargegjengivelse. Når skolen skinner kraftig blir glasset mørkere og får en rødbrun farge som hindrer de blendende strålene og gjør det behagelig for øyet å se. I tillegg beskytter brillene hundre prosent mot både UVA- og UVB-stråler. Drivewear produseres av det amerikanske selskapet Younger Optics, som har vunnet en rekke prise for kjørebrillene sine. I Norge selges de blant annet i en av Specsavers’ 60 butikker over hele landet og koster fra rundt 2000 kroner. Brillene lages med den styrken du ønsker og med fritt valg av innfatning. For mer informasjon, se: www.drivewearlens.com/home.php Kontaktperson Kommunikasjonssjef i Specsavers Ingvild S. Kilander: 938 72 344 Optiker i Specsavers, Arne Aasrud, 456 05 193