Slik velger du riktig brille:

(Pressemelding 12. desember 2009) Brillene er et svært viktig tilbehør til garderoben, men mange glemmer at nettopp brillene er noe av det aller første man legger merke til. Hvilken farge du velger på selve innfatningen er et like viktig valg som selve brillefasongen. Farge og form kan bidra til å forsterke både øyefarge, ansiktstone og hårfarge. Utvalget er stort og man kan velge i alt fra diskrete mønstre og pastellfarger til knallfarger, dyremønstre og ulike fargeeffekter. I tillegg finnes det en rekke metallinnfatninger i ulike farger og materialer å velge mellom.

– De fleste av oss kjøper jevnlig motetilbehør som vesker, sko og smykker, men glemmer at også brillene kan bidra til at antrekket blir mer komplett, sier Kirsti Seljevik hos i Specsavers i Halden. Festbrillen er en mer pyntet variant av dagligbrillen og ofte litt mer moderat i størrelse sammenlignet med retrotrenden, som denne sesongen er veldig populær. Briller som egner seg ekstra godt til fest er gjerne metalliske og blanke, med metaller i gull-, sølv- og kobberaktige materialer. Strass og steiner i ulike varianter gir også en flott effekt. For menn, som har færre ”pyntemuligheter” enn kvinner, kan et par flotte briller eller en klokke heve et antrekk til nye høyder. – Husk at brillen i denne sammenheng skal fungere som et smykke. Men husk å ta hensyn til fargene i antrekket og tilbehøret ditt. Enten bør det matche godt, eller så bør det stå i skikkelig kontrast til resten, oppfordrer Seljevik. Hun har følgende tips til brillebrukere som er usikre på hvilke briller de kler: 1.Ta hensyn til ansiktsfasongen din • Innfatninger bør ikke være høyere enn øyenbrynene dine og bør ikke berøre kinnet ditt – selv ikke når du smiler. • Ta hensyn til bredden på innfatningen. Hvis innfatningen er for bred vil det se ut som om du har kortere avstand mellom øynene. En innfatning bør heller ikke være bredere enn ansiktet er ved tinningen. • Hvis du har lang nese kan en lav nesebro få nesen din til å se kortere ut. En innfatning med en høytstilt nesebro er best for deg med en kort nese. En tynn eller klar nesebro kan gi økt bredde mellom tettsittende øyne, mens en farget nesebro vil ha motsatt virkning. • En oval innfatning passer for de fleste ansiktsformer. Den kan bidra til å myke opp et kraftig kjeveparti. Er det snakk om et kraftig og kantet ansikt er det passende med en kraftig ramme. Velg da gjerne svakt kantede modeller. • Brillen skal IKKE ta opp ansiktets form, men ta hensyn til ansiktets linjer. Har du et svært kantet ansikt skal du velge svakt kantede til ovale briller. Et lett kantet ansikt tåler en mer tydelig kant. • Et ovalt ansikt tåler det meste, mens et svært rundt ansikt trenger myke linjer i innfatningen, men de bør ikke være for runde. • Overdriv aldri med en veldig kantet brille i et kantet ansikt. Det vil bare forsterke kantene. Det samme prinsippet gjelder for runde ansikt. Runde briller vil gjøre ansiktet enda rundere. Behold den myke linjen, men velg en oval og ikke en helt rund brille. • Et ovalt ansikt er velbalansert og mykt avrundet og vil se bra ut med de fleste typer innfatinger. Vær gjerne litt vågal og prøv moderne geometriske utforminger. • Et langt ansikt med høye kinnben og høy panne krever gjerne en innfatning med tyngden i brillens overkant. Unngå små og firkantete former. Et langt ansikt bør deles, med en lett kantet til rektangulær form. Velg en ensfarget innfatning. • Et dråpeformet ansikt med smal panne og smalt øyeparti som blir bredere ved hakepartiet, krever en innfatning som er kraftig og markert for å gi ansiktet balanse. Unngå små og smale innfatninger. Velg gjerne en innfatning hvor glasset i innfatningen ikke er for bredt. Rammen bør være tyngdepunktet. • Et hjerteformet ansikt med bred panne, som smalner av i en liten munn og smalt kjeveparti kan med fordel bruke en tynn, avrundet eller kantet innfatning uten dekorative elementer på brillestangen. Unngå utforminger som er bredere i overkant. Disse vil forsterke ansiktsformen istedenfor å balansere den. 2. Ta hensyn til fargene dine Diskret innfatning • Har du blondt, lysebrunt eller kastanjebrunt hår, og i tillegg er veldig lys i huden, er jordvarme farger som for eksempel bronse et godt valg. Unngå mørke, tunge, men også kalde innfatninger som eksempelvis blå, grønn, eller lyse metallfarger. Sort innfatning • Har du sort hår og en mørkere hudfarge, er mørke eller svarte, metalliske innfatninger et godt valg. Ønsker du å gjøre et sterkt inntrykk kan et frisk fargevalg også gjøre susen – de fleste mørkhårede personer kler sterke farger. • For de som har et mer sydlandsk eller asiatisk utseende, mørkt hår og olivenfarget hud, kan sølv, gull, eller myke jordfarger være det riktige fargevalget. Denne gruppen bør styre unna massive innfatninger, uavhengig om disse er svært mørke, eller aldri så diskret i fargevalget. Grå innfatning • Metallinnfatinger i svakere farger passer best til de som har blekt hår og bleke, eller mer matte øyne. Store mørke innfatninger bør man her styre unna. Særlig menn med mørkere grått hår kler denne metalliske stilen. 3. Briller, hår og sminke • Ettersom briller er med på å forme ansiktet ditt er det viktig å tenke gjennom ulike hårfrisyrer og sminkevalg når du velger brilleinnfatning. • Firkantede innfatninger går godt sammen med korte, geometriske hårfrisyrer. Alternativt kan disse hårfasongene mykes opp ved valg av mer ovalformede brilleinnfatninger. • Myke, bølgede hårfrisyrer kan fremheves ved bruk av briller uten innfatning, eller innfatning i gjennomsiktige farger og/eller delikate former. Har man derimot masse krøller vil små klassiske innfatninger kle deg best, gjerne da en brillemodell som følger øyebrynslinjen. • Har du veldig kort hår, eller trekker du håret stramt tilbake fra ansiktet, vil sprek design og dekorerte innfatinger vekke oppmerksomhet og fungere som et blikkfang. • Dersom du er nærsynt og har progressive briller, kan dette bidra til at øynene dine virker mindre. Et lag med sminke kan derimot bidra til å gjøre øynene dine større. Ved å bruke dusere farger innerst i øyekroken og deretter legge mørkere fargetoner på resten av øyelokket, vil øynene dine kunne virke større. Et ekstra lag med mørk mascara kan også bidra til å gjøre forstørringseffekten fullkommen. • Progressive briller for langsynte forstørrer derimot øynene, og valg av øyensminke bør derfor være mer diskret. Bruk av mørk mascara kan hjelpe til å definere øynene dine, men overdreven bruk av eyeliner og, eller lag på lag med mascara vil kun bli fremhevet og bør derfor unngås. For mer informasjon, kontakt: Kommunikasjonssjef i Specsavers Optikk, Ingvild S. Kilander, mob: 938 72 344, e-post: Ingvildk@no.specsavers.com Se også www.specsavers.no